söndag 28 februari 2010

'Adèle Prévost'

Alla bilder visar en av mina favoritgallicor 'Adèle Prevost'.




























































I förgrunden 'Officinalis'

Jag är väldigt svag för gallicor, de är lättodlade och blomrika och blommorna skiftar ofta i violett. Inga andra gammaldags rosor har så mörka färger som gallicorna. 'Adèle Prevost' har funnits i odling sedan före 1836, är härdig i zon 5, ca 1,5 m hög, har stora tätt fyllda blommor i karminrött med blåviolett ton, engångsblommande, doften är stark. Har svårt att se mig mätt på denna ros då den är i blom. Jag har ett exemplar, planterat 1996. En underbar ros som jag varmt kan rekommendera.

I eftermiddags kändes nästan som lite vårvinter i luften, ett härligt blått ljus och en lång skymning. Bara minus två grader och det gick lätt att andas. Jag hoppades ju på en snäll februari men det blev precis tvärtom, nu säger jag inget om mars. Jo förresten, välkommen, ett steg närmare sommaren.

Ha en bra vecka alla!

14 kommentarer:

  1. Vackert!
    Tror minsann jag satsar på en gallicaros när snön har försvunnit. Jag flyttade runt flertalet av mina rosor i somras, får se vad det blivit av detta!!
    Kan bara instämma....nu hälsar vi mars välkommen!!!!!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Föresten ser precis på tv-vädret, det ser ut att bli snö.....:((((( Fy attan!

    SvaraRadera
  3. Förstår att det är en favorit.
    Mars är väl en vårmånad? Hoppas verkligen den lever upp till namnet ;)

    SvaraRadera
  4. Godkväll Inger!
    Här blommar det!!!
    Jag har en del gallicor, men inte Adéle P, som "Rosa Mundi".
    Annars är det ju mochatarosor jag vurmar för, som du kanske förstått.
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  5. Hej Inger!
    Tack för tipset, den rosen är riktigt vacker. Har du något bra tips på en klättrare som är tålig (bor i zon 3), snabbväxande och vit?
    Ja, nu hoppas jag att vintern försvinner denna månad, i skrivande stund vräker snön ner.
    Vi får hålla ut, hoppas på en bra sommar.
    Kram, och en bra dag önskar jag dig.

    SvaraRadera
  6. Å, vilken vacker ros. Tänk den dan då vi har doftdator, men bara för sköna dofter förstås. Visst, det är lite lättare, men inte mycket. Min pergola har rasat in. fy! Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Vad kul att vi är många som gillar gallicor! Jag är fullständigt galen i dom och samlar. Bra är ju att de flesta "rena" gallicorna går bra ända upp i zon 5-6!

    SvaraRadera
  8. Visst är 'Adèle Prevost' vacker, men den ros du har i headern är också väldigt fin!
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Hej Inger!
    Tack för tipset, nu har jag kollat upp den och jag tror att den skall kunna inhandlas på Löta utanför Eskilstuna, den fanns ivarjefall med i deras produktinfo.
    En sådan skall det bli.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Så fina rosor och så många! Skyndar mig att lägga in dig i min blogglista och återkommer med frågor lite senare om jag får.

    SvaraRadera
  11. 'Adèle Prevost'var nydelig. er også stor beundrer av gallicarosene. Hos meg er "Charles de Mills" den beste. Eg må også nevne "Aimable Amie" den er ikkje så blomsterrik men er berre NYDELIG og dufter himmelsk. Gleder meg til sommeren.
    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min, koselig å vere tilbake.

    SvaraRadera
  12. År 2010 blir nog ett rosår för mig!!!! Om pergolan kommer upp vill säga.

    Din blogg är toppen!

    SvaraRadera
  13. Tack för din goa kommentar ang frimärke och bok såklart.
    Skicka mig ett mejl så skall jag skriva något exra kul.
    Annika

    SvaraRadera
  14. Så vackert! Tack för tipset - ska notera inför sommarens nyinvesteringar! :-)

    SvaraRadera