onsdag 15 februari 2012

'Frühlingsduft'































































så här stor och frodig har min 'Frühlingsduft' ännu inte blivit, men till sommaren kanske

'Frühlingsduft' är en ros från Kordes, 1949, en spinosissimahybrid, kraftigt växande med tidig och riklig blomning, det hör man ju på namnet, kan senare återkomma med enstaka blommor men inte alltid. Blommorna är stora och har stark doft, hör man ju också på namnet, blomfärg ljust gul med kraftiga inslag av ljust till mörkt rosa och/eller aprikos, 2,5 m hög, zon 5. Hos mig är den placerad invid grannens vägg mot norr och meningen är att den ska nå upp på rosenportalen intill, planterad 2008. 'Frühlingsduft' är härdig, skuggtålig och lättodlad! Har du gott om plats, plantera denna ros!

Hejdå!

14 kommentarer:

  1. Åhh så vacker...men hmmm tror jag satt min lite tokigt om den blir så stor!
    Kram/ Ulrika

    SvaraRadera
  2. Underbart vacker.
    Undrar just hur många rosor jag kommer att ha om tio år om vi fortsätter vår bekantskap. ;)

    Ha en fin kväll.
    kram

    SvaraRadera
  3. Så ljuvlig den är! Min är planterad 2010, och förra året fick jag se de fina blommorna. Lycka:).
    Ha det bra.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jättefin ros, liknar i mina ögon 'Alkemisten' ljuvligt rosa med gula inslag...

    SvaraRadera
  5. I just found your blog. Went over a number of your past postings and love all the roses. Also like the buildings a couple of postings back. However I could not find a way to translate your words so I had to settle for the photos. Maybe I can figure out a way to translate the whole blog. Jack

    SvaraRadera
  6. Vilken fin ros. Men hur skall jag komma ihåg namnet. :o))) Nu blir det att skriva komihåg lapp.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Det låter som en toppenros. Gillar färgskiftningarna i rosa och gulorange. Och att den är skuggtålig.

    Fantastiska bilder!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker ros.Färgen är jättefin.Något att fundera på.Kram

    SvaraRadera
  9. Den är så fin och jag gillar färgskiftningarna i den. Bra att veta att den är skuggtålig.
    Hoppas den blir stor och fin till sommaren hos dig.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  10. Så vacker med de olika färgskiftningarna! Har kikat lite på den vid olika tillfällen och varit frestad men den är kanske lite för stor för mina förhållanden!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Kära nån så vacker den är! Blir så inspirerad här hos dig. Nu "måste" jag nog ha en Frühlingsduft - även om jag inte har mycket plats.
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Vilken fantastiskt fin ros....
    Ha en fin helh.
    Lotta

    SvaraRadera
  13. Hoppsan, jag hade ingen aning om att man kunde använda den som klätterros, min kanske står helt fel... men fin är den!

    SvaraRadera