måndag 21 mars 2011

CONSTANCE SPRY






































































Kanske David Austins mest kända ros, CONSTANCE SPRY från 1961, mycket vacker och älskvärd. Kan användas både som busk- och klätterros, når snabbt hög höjd. Blommorna är mycket stora och skiftar från rosa till mörkt rosa och har en stark doft av myrra. Engångsblommande och härdig i zon 4. Förra sommaren var blomningen skral, eftersom flera grenar frusit, men några inte alls, tack och lov. Vi får se hur den klarat ytterligare en hård vinter. Jag planterade CONSTANCE SPRY 2005. Har ett bra och soligt läge och är samplanterad med klematisen ’Fujimusume’ som är klarblå. CONSTANCE SPRY trivs även i skugga.

Hejdå!

P.S. Igår hände plötsligt något, tulpanerna tittade fram i rabatten mot väggen i söderläge, bakom de enorma snöhögarna. Hurra, våren är på väg:)

12 kommentarer:

  1. Underbar! Den står på önskelistan!!!!!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  2. Helt ljuvligt med den rosa rosen och tänk...snart kanske blir det dags för ett och annat besök i plantskolornas utbud :)
    Längtar...
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  3. Ååå for en vakker rose!
    Klem Hanne

    SvaraRadera
  4. Constance Spry är absolut en favorit här! Hos mig står den allt mer skuggigt men blommade ovanligt bra förra året, hoppas trenden håller i sig även i år! Den är så vacker och doftar helt otroligt!
    Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  5. Kan ana doften ända hit och drömmer vidare.
    Om två månader slår R hugonis ut hos mig...:)

    SvaraRadera
  6. Helt klart en favoritros, den är så ljuvlig! Förra sommaren fick min CS bara några enstaka blommor eftersom jag var tvungen att klippa ner den så mycket. Jag har kikat lite på den nu och grenarna ser gröna och fina ut så det ser bra ut än så länge, och nu hoppas jag på mycket blommor i sommar!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Underbar ros. Mitt första rosköp! Härligt med tulpaner som tittar upp!
    Karin

    SvaraRadera
  8. Så bra at våren er kommet til deg :) Den har du ventet på! Det er så koselig når de små løkspissene titter opp av jorda :)

    Og Constanse spry er noe jeg ser fram til. Plantet den i fjor. Da hadde den knopper på to grener. Men en eller annen klarte å tråkke på den så grenene brakk... Det ble ingen blomster på den, dessverre. Men nå håper jeg at jeg får se den i blomst denne sommeren. En rose jeg virkelig ser fram til. Den står som busk hos meg. Håper den vokser fort :)

    Ha en flott vårdag i morgen. Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  9. Den du... den är en primadonna för mig.
    Har ett ställe här nära mig där detn täcker hela huset.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Så skönt att våren kommit till dig också......

    SvaraRadera
  11. Vacker ros! Har stått på min önskelista en tid, får väl se om det blir någon i år...
    Visst är våren här :-)
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  12. Vackra bilder som ger rättvisa till en vacker ros!
    Underbart att våren är på väg. Få se när våren "tittar fram" en mil norröver.Längtar!

    SvaraRadera