måndag 17 januari 2011

'Mme Plantier'













'Mme Plantier' är en förtjusande ros men inte helt lättodlad. Tillhör Alba-Gruppen men kan vara en hybrid mellan en albaros och en myskros och därmed känsligare än övriga albor. I odling sedan 1835, den franske förädlaren Plantier, trädgårdsmästare på kejsarinnan Joséphines slott Malmaison, uppkallade sin finaste ros efter sin hustru.

'Mme Plantier' har ett vekt växtsätt och kan användas som klätterros, gör sig bäst om den får växa fritt och lägga sig på marken, tycker jag. Men jag har inte plats för detta utan binder den mot en bit staket som jag har som avdelare. Växer intill 'William Lobb' och de blå klematisarna 'Prince Charles' och 'Sputnik'. Den stackars 'Mme Plantier' som jag planterade 1997 för en tynande tillvaro och ser ut att bli mindre för varje år, har egentligen aldrig varit riktigt stor. Kan bli 2,5 m i södra delarna av landet, blomfärg krämvit till vit, ibland svagt rosatonad, blomrik och med en stark, söt doft. Härdig i zon 5, vilket jag betvivlar.

Hur har du lyckats med 'Mme Plantier'?

Hejdå!

10 kommentarer:

  1. Mmmm...fantastiskt vacker ros!
    Har just precis dreglat över några trädgårdstidningar och visade maken en liten idé och sommar-projekt för trädgården...hi,hi.. lite uppvärmning och bearbetning är kanske inte så illa :)
    Säkert blir det någon ny ros, men får se om de senaste köpta lever kvar först.
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Åh, varför finns inte internet med doft?! Då hade jag skruvat upp "doftknappen" nu! Man borde torka rosor och plocka fram nu, mmmm...
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Känns så avlägset med blommande rosor just nu....trots snödropparna ;))
    Nu är det nästan barmark hos mig och grått och trist och dimmigt.....
    Det är mycket vackrare med snön ,)

    SvaraRadera
  4. Å, Madamen, den älskar jag ofantligt sedan jag såg den i trädgården till det engelska bokkafeet i Ystad för massor av år sen. Där var den säkert 2 1/2 meter hög, och totalt översållad med rent vita blommor blandade med rosa knoppar.Underbar. Jag har försökt odla den hemma, och första försöket var jättesnygg i tre säsonger, sen dog den. Nummer två,som jag inte ens är säker på om det är en Mme, blir inte mer är 40 centimeter hög. Och knopparna är mycket rödare än på den första. Än så länge lever den, det såg jag idag. Men den har ett liv i skuggan av en kraftig Alba suaveolens, så den blir nog inte större. Funderar på att flytta den.
    Din blomma är ofantligt vacker!

    SvaraRadera
  5. Underbart vacker! Jag har inte en enda albaros!
    Ha en trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vacker!
    Tråkigt när de blir svaga och klena. Har två ros sorter som inte trivs så bra.

    Önskar dig en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Har ett gott öga för vita rosor.
    De lyser långt in på kvällen.
    Längtar till maj när de första rosor kommer.
    Snart är vi där.
    Ann.

    SvaraRadera
  8. Min madame har väl inte växt så väldigt mycket sen jag köpte den för två år sedan. Den kanske är lite kinkig då, trodde jag kanske hade satt den fel. Kanske man skulle spaljera den istället på ett varmare ställe. Ljuvlig är hon när hon blommar i alla fall. Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. hej. Jag har en Mme plantier-häck från 1967 samtidigt då vårt hus byggdes. Fantastiskt vacker. Häcken ligger norr om huset så den får inte mycket sol och det är mest lerjord. Men rosen verkar trivas.

    SvaraRadera