tisdag 28 februari 2012

'Wasagaming'

























































En av mina nyare rosor är rugosahybriden 'Wasagaming', en kanadensisk buskros från 1939. Rugosorna tillhör inte mina favoriter men om man väljer en sådan får man garanterat en robust och tålig ros. Jag planterade 'Wasagaming' 2009 och den har redan fått flytta två gånger, har varit totalt opåverkad av flyttarna, har bara fortsatt att växa som om inget hänt, sånt gillar jag.

Wasagaming bildar en stor och kraftig buske och kan användas som låg klätterros, blommar tidigt och remonterar, blomfärg mörkt rosa-rosa, bleknar och har en stark och delikat doft. Bildar ofta talrika nypon, är härdig, frisk, skuggtålig och lättodlad, bladverket får vackra höstfärger i gul-orange, zon 6, en ros för Norrland!

Hejdå!

Tillägg: Flyttade 'Wasagaming' till stugan 2015, vilken tålig ros, fått byta växtplats ett flertal gånger.

11 kommentarer:

  1. Tack för tipset, en vacker Norrlandsros!

    SvaraRadera
  2. Fin!
    Hur många olika rosor har du i din trädgård Inger?
    Ha en fin kväll
    kram

    SvaraRadera
  3. Låter som en fantastisk ros, bl a för att den doftar mycket, det gillar jag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Den var också fin!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  5. tack för den, ska genast spanas efter.
    Ha en alldeles underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. Zapachniało mi Twoją piękną różą ;-). Pozdrawiam. *** Jag luktar din vackra ros :-). Yours.

    SvaraRadera
  7. Låter som ett bra val, härdig, robust och vacker!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken sötnos, Rugosorna-hybrider är ju så fina, tåliga, doftar, fina nypon, sprider sig inte...

    SvaraRadera
  9. Åh, vad den är ljuvlig!! Vilka bilder!! Jag planterade min i våras, och jag hoppas mycket på den i sommar.
    Vad skönt att höra att den klarar en flytt så bra, jag behöver flytta min, för den står i en provisorisk jordhög. Men den har växt bra.
    Ha en fin onsdag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Blev bra sigen på en, trots rugosablodet. Men tror du det är en ros för Enköpingsstäppen? För det är inte alltid de trivs här, de rosor som du har.
    Kramar
    Törnrosa

    SvaraRadera
  11. Är rosen mycket skuggtålig skulle du tro?
    Jag vill plantera I mitt land där det bara kommer ca 3-4 timmars sol på morna på sommrarna

    SvaraRadera