torsdag 26 augusti 2010

'Président de Sèze'

Nu känner jag för att riktigt frossa i en gallicafavorit, så håll till godo


















































































































Ibland får jag frågan vilken som är min favorit-sortgrupp bland rosorna och jag får nog tillstå att jag är väldigt svag för gallica-gruppen. Vilket bekräftas av antal bilder jag har på denna ros, kan liksom inte se mig mätt på den... form, färg, doft, allt...

'Président de Sèze' är en fransk ros från 1828, höjd ca 1,5 m, engångsblommande som alla gallicor, stark doft och härdig i zon 6. Lars-Åke Gustavsson beskriver blomfärgen som skiftande från magenta, mörkt anilinröd och purpurröd till ljust lila och lilarosa och blommorna är stora, upp till 10 cm i diameter.

Jag planterade 'Président de Sèze' 1995 och den har varit totalt problemfri, vad sägs om det:) Den växer i samma rabatt som gallicakompisarna 'Officinalis' och 'Adèle Prévost´och albarosen 'Blanche de Belgique'.

Rosenhälsningar!

10 kommentarer:

  1. Åhh..vilken goding! Fin färg, tät och fyllig ros - ögongodis! Du kan säkert unna dig vackra rosor på köksbordet varje dag som har så många rosor :)
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. Det är härligt att få frossa i nåt man tycker om......visst.

    SvaraRadera
  3. Den presidenten gillar jag.....det är ju faktiskt du som fått mig att öppna ögonen och på allvar se skönheten i "gallicarna". Har liksom tidigare bara "rusat förbi" de engångsblommande och tittat på de med lång blomningstid.....
    Nu säger jag bara en sak, Rosa Mundi!:)))
    Fortsätt frossa och må så gott!

    SvaraRadera
  4. Problemfritt så länge i kombo med det utseendet! Härligt, lade till den till min ska skaffa lista!!!! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder! Skulle vilja känna doften!
    Karin

    SvaraRadera
  6. Underbart vacker, kan förstå att den är en favorit!
    Ha en trevlig helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Jasså, ni har också ljusfest, trodde att det förkom mest här i svenskfinland.
    Trevligt med ljusfest!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  8. Den er en av mine favoritter også. Jeg er så glad i gallicaene og det er i den gruppen jeg har flest favoritter.
    Herlige bilder som får meg til å minnes og til å lengte (allerede nå) til neste sommer:))

    SvaraRadera
  9. Det är Claude Monet.....vilka fina bilder :)
    Håkan

    SvaraRadera
  10. For en vakker rose. Skjønner godt det er en av dine favoritter :)

    SvaraRadera