onsdag 17 mars 2010

'Blanche de Belgique'


















En reducerad 'Blanche de Belgique' 2009














2006 är den stor och fin tillsammans med gallicorna 'Président de Sèze', 'Adèle Prévost' och 'Officinalis'














Allt eftersom 'Blanche de Belgique' vissnar tar clematis 'Romantika' över

En av mina bästa rosor har de senaste åren blivit ett riktigt sorgebarn, varför då, jo den har drabbats av den avskyvärda rosrosten. Jag hade tidigare aldrig sett rosrost men plötsligt fanns den en dag på mina vita albor och mest på 'Blanche de Belgique'. Jag har plockat bort alla blad, behandlat med svavelpreparatet Kumulus men egentligen har inget hjälpt. Ett nytt fräscht bladverk har utvecklats för att ganska snart också vara angripet av rost. Hopplöst. Har därför skurit bort alltmer av alborna. Och kanske jag borde beskära dem till någon dm. Har förstått att gamla albor är mer mottagliga för rost. Nu, kära bloggvänner får ni gärna ge mig tips om hur jag ska göra. Gräva upp och kassera är ju också ett alternativ men det känns lite tufft för denna gamla trotjänare.

'Blanche de Belgique' tillhör som sagt Alba-Gruppen, höjd ca 2 m, blommar mycket rikligt i en period, blommorna är krämvita-vita och har en särskild doft som påminner om pepparrot. Har funnits i odling sedan före 1848, härdig i zon 6, lättodlad och skuggtålig. Planterad i min trädgård 1994.

Tacksam för tips mot rosrost!

Tillägg: 2013 gav jag upp för rosrosten och grävde upp 'Blanche de Belgique'.


15 kommentarer:

  1. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig, men det kan nog någon annan. Vilket elände att de skall få sådana tråkiga sjukdomar.
    Hos mig har jag fått en sjuka på min stjärnflocka som sägs vara så frisk, det är en minerarfluga som härjar och gör bladen brunfläckiga. Tydligen ett fenomen som uppkommit de senare åren.

    Ha en bra kväll
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, en mardröm med rost för en rosälskare, men tyvärr kan inte jag hjälpa dig. Får hoppas att ngn vet och har knep för att råd bot på eländet.
    Tyvärr dansar haren vilt i trädgården varje natt hos mig och söker föda och mina rosor som varit ovan lite ovan snömassorana har blivit rejält beskurna :(
    Aldrig blir det som man tänkt sig!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  3. Så fint med klematis och rosor. Hos mig har klematisen gått av flera år i rad... ( i år har hon väl frusit bort)
    Karin

    SvaraRadera
  4. Så trist med rosrost...har ingen kunskap om detta tyvärr.
    Fint med clematisen som tar över...
    Det är kul att vara igång igen...fast jag har lite träningsvärk idag ;)

    SvaraRadera
  5. Jag kan tyvärr bara instämma med ovanstående kommentarer......jag älskar rosor, men mina kunskaper på rosområdet är lika med noll!
    Hoppas att någon annan av dina bloggvänner kan ge dig några kloka råd,det måste vara en madröm med rosrost!!

    SvaraRadera
  6. Roserust er ingen spøk:)
    Jeg fikk det her i hagen første gang for tre-fire år siden og da var det på Austinrosen 'The Dark Lady'. Jeg klippet - som du har gjort- bort alt jeg så og rosen så jo ut deretter. Alt jeg klippet gikk rett i peisen og ble brent opp. Siden kom rusten på en annen Austinrose 'Heritage' og jeg fortsatte klippingen. I fjor var 'The Dark Lady' frisk og fin så jeg tror det hjalp.

    Ellers vet jeg ikke om det finnes noe effektivt middel som ikke er giftig. Jeg ønsker meg en giftfri hage og vil derfor ikke bruke kjemkalier.
    Jeg har lest at et utrekk av malurt (Artemisia) og åkersnelle ( Equisetum arvense) skal ha en forebyggende effekt, men jeg har ikke prøvd dette selv.

    Nå håper jeg det er noen andre her som kan hjelpe.

    SvaraRadera
  7. Inte roligt! Hoppas att någon kan hjälpa dig! Själv vet jag inte. Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  8. Du efterlyser tips mot rosrost. Jag är absolut ingen expert på rosor - som du! - men tror att det är en god idé att
    - kolla rosorna noga varje dag och klippa bort alla blad som har prickar, titta längst ner först!
    - göra en infusion på åkerfräken och spruta ganska ofta, gärna förebyggande.
    Efter vad jag förstår så är särskilt albarosor utsatta och ganska känsliga för rosrost men det är ju värt att kämpa, eller hur.

    SvaraRadera
  9. Uach, rosrost är trist. Jag har haft det på ett par gula Foetida Bicolor och tyvärr så hjälpte det inte ens att skära ner dem helt och hållet. Allt nytt som kom upp fick rost igen.
    Det enda jag har begripit om rosor och sjukdomar är att man ska ge dem så goda förhållanden som möjligt, så är risken minst att de ska angripas av någonting alls. Men det är jag heöt övertygad om att du vet, det syns om inte annat på dina vackra rosbilder!

    SvaraRadera
  10. Jag kan ingenting om rosor och deras sjukdomar. Underbara rosor du har!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  11. Du som kan så mycket och sköter dina rosor efter konstens alla regler! Då måste jag säga att det tydligen kommer hur man än bär sig åt. Faktiskt! Jag fick in rosten genom mina i skogen uppgrävda Rosa spaetticana (Kamschatka) Grävde upp och slängde de angripna, men sen fick jag på Daggrosen och också på Chloris. Jag har bara tagit bort det angripna ställena, inte klippt ner allt och det verkar som om det håller sig inom rimliga gränser. Jag har sett att det också försvinner av sig själv ibland åtminstone på Kamschatkan. Annars hopplöst. Har inget som direkt hjälper. Kram i eländet!

    SvaraRadera
  12. Vad tråkigt! jag visste inte ens att det fanns något som hette rosrost, så lite vet jag om rosor.
    Jag tänkte fråga dig som kan så mycket om rosor om ett litet tips....jag har en ganska bred mur uppbyggd av stenar, ca 1,5 m bred och 1 m hög, jag undrar om du kan tipsa om nån klängros som skulle trivas med att växa på muren. Muren finns att se på bild nr 2 på bloggen 2008.

    tack på förhand

    SvaraRadera
  13. Roserust er fortærnde å få... Og særlig på en gammel rose du er glad i.
    Her har jeg ingen andre råd enn det du allerede har gjort. Selv plukker jeg blader og destruerer dem, kjedelig, men den nye tilveksten pleier å være frisk.

    Lekre rosebilder du viser, Inger! Jeg gleder meg veldig til sommeren og roser i hagen. Det er virkelig noe å glede seg til!

    Lekkert med rosen og clematisen din. Håper mine planter får vokst seg litt større i sommer. Alt har vært så smått i fjor, men sånn er det når alt er nyplantet.

    Ønsker deg en fin helg. Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  14. Jag är verkligen ingen expert men jag har hört om man lägger nässlor i jorden så klarar dig sig bättre. Plocka lägg mycket som täck bark.
    Inte vet jag...
    Synd att du bor så långt bort skulle vara härligt att se alla din rosor.
    Ha det gott
    annika
    I all hast

    SvaraRadera
  15. Härlig blogg du har. Måste jag spara länken till. Ser att du har väldigt mycket olika sorters rosor. Du kanske vet vad det är jag har för sorter i mina senaste inlägg på min blogg. Lena/isis

    SvaraRadera