torsdag 30 september 2010

'Maxima'
































'Maxima' tillhör Alba-Gruppen och kallas också för vit bondros. Är enligt Lars-Åke Gustavsson en av de bästa gammaldags buskrosorna och sannolikt en av de äldsta albarosorna. Sannolikt spridd i Europa under 1500-talet, men är troligen betydligt äldre. Är mycket vanlig i gamla trädgårdar runt om i landet. Jag planterade min 'Maxima' 2001 och har flyttat den flera gånger, har därför inte nått full höjd, som minst är 2,5 m. Kan även användas som klätterros och bli ännu högre med en lätt beskärning. Har små anspråk på tillvaron och är synnerligen lättodlad, härdig i zon 7. Bladverket är mörkt blåaktigt grönt och blommorna tätt fyllda, krämvita till vita, ofta med en aprikos ton, doften är stark. Blommar en gång mycket rikligt, perfekt för Norrland där remonterande rosor trots allt ofta hinner bara blomma en gång. 'Maxima' är inte världens vackraste ros och inte min favoritros, men en trogen och pålitlig vän i trädgården ska man inte ringakta. När min 'Maxima' har blommat över får den en andra blomning genom clematis 'Gravetye Beauty' som klänger i rosen.

Jag hoppas att mitt rosprat kan leda till lite inspiration:)

Hejdå!

Tillägg: Grävde upp och slängde 2012 pga rosrost. Tyvärr!

10 kommentarer:

  1. Nog inspirerar du alltid.....Trogna och pålitliga vänner skall man vara rädd om:)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar ditt rosprat...mycket.
    Pålitliga växter är mycket skönt att ha.

    SvaraRadera
  3. Maxima är så fin, har två, en som jag satte i början här, den har jag precis som du flyttat några gånger, men nu står den mot söderväggen i gården och når upp till hustaket. Den andra har jag fått av en väninna, den är barn till en riktigt gammal ros som funnits sedan min väninnas farmor hade gården och den är helt magnifik!

    SvaraRadera
  4. Ja visst man behöver lite tacksamma, tåliga blommor också även om de inte är världens vackraste. Men visst är rosen jättefin. Bra tips du gav mig om den. Kanske jag skaffar en sådan till nästa år eftersom min trädgård är under uppbyggnad än så länge. Dina andra foton med underbara rosor , kan jag aldrig se mig mätt på. :)
    Jag önskar dig en bra Fredag och en Trevlig helg !
    Kram från Marie med vovvarna Rosalie och Saga !

    SvaraRadera
  5. Maxima fick jag från min svärmor på 70-talet. Jenny som hon hette var född på 1800-talet.
    Tänk vilket tidsperspektiv...
    Hon hade verkligen gröna fingrar.
    Hennes trädgård var full av blommor, fruktträd, bärbuskar och grönsaker.
    Mycket lärde hon mig om växter och matlagning innan hon gick bort 90 år gammal.
    Varje växt som jag fått blommar med en hälsning från henne.
    Jenny lever fortfarande i våra hjärtan.
    Ann.

    SvaraRadera
  6. Ännu en vacker ros. När det blir dags för rosinköp vet jag vilken blogg jag skall besöka för att få goda idéer!!! Detsamma gäller klematis!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Skönt med trogna och pålitliga vänner i trädgården! Härlig bild på rosen med riddarsporrarna bakom!
    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Visst inspirerar du med ditt rosprat, din kunskap och dina fina bilder. Undrar just hur många som skaffat rosor p.g.a. dig, jag är i varje fall en.
    Önskar dig en fin vecka.

    SvaraRadera
  9. Jajamensan.... visst inspirerar du...... och så optimalt för mig att du bor i 'norr'... kan inte bli bättre..... Tack snälla du för ditt svar om min rosfråga..... Förstår att jag kanske var lite otydlig. Har två ställen där jag vill ha en vit ganska låg ros. Det ena är en av de nya rabatterna vid äppelträden. Och där kommer den få sol några timmar varje dag (mittt på dagen). Och det andra stället är också en ny rabatt, men där är det bara morgonsol och lite kvällssol. Kanske inte är tillräcklig med information ändå.... Ska kolla sidan du rekommenderade!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera