onsdag 26 januari 2011

'Salet'


























'Salet' tillhör Centifolia Muscosa-Gruppen och introducerades av Lacharme i Frankrike 1854. Enligt Lars-Åke Gustavsson är 'Salet' den bästa remonterande mossrosen. Så mycket "mossa" har den inte, växtsättet är tätt och höjden dryga metern. Blommorna är stora och tätt fyllda i rosa färg som bleknar till ljust lilarosa, stark doft, blomningen är riklig. Behöver medelgod eller god jord. Zon 5. Jag planterade 'Salet' 1999 och den växer tillsammans med 'Bourbon Queen', 'La Ville de Bruxelles', 'Hippolyte' och Irma. Vilket härligt gäng:) 'Salet' finns också på Kärleksstigen i flera exemplar och där är den mycket finare än i min trädgård och blommar länge på hösten.

Hejdå!

Tillägg: Flyttade 'Salet' till stugan 2015, hoppas den ska trivas där.

12 kommentarer:

  1. Tack för historielektionen om min ros, den finns under snön och jag hoppas att den mår bra.

    SvaraRadera
  2. Åååå...hoppas den har det bra där under snön.....

    SvaraRadera
  3. Har du någon bild någonstans på bloggen på det där "härliga gänget"? Tar gärna emot tips om samplanteringar av det slaget!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Så fin! Den rosen står på min önskelista, bara det blir någon plats ledig där den passar in!Jag behöver få in lite fler härdiga rosor!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka läckra knoppar!!! Ännu en vacker ros du visar!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Knoppen var riktigt härlig.
    Önskar dig en fin dag.

    SvaraRadera
  7. En remonterande mossros, jag trodde inte det fanns?! Härliga bilder!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Jag bara njuter.
    Vilken fin ros och den är ju fulländad i knoppstadiet.
    Underbart.


    Ha det gott
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Jo det blir ju lite långt för dig till Malmö men till STockholm då???
    Nu har jag bestämt var jag skall ha mina rosor och det måste bara bli...
    Du inspirerar mig så mycket.
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  10. Hej igen!

    Mejla mig på annika@naturligating.se så kan vi prata mera
    Jo min dröm är att komma till dig.
    annika

    SvaraRadera
  11. Enormt vackra bilder!
    Njuter av alla vackra Rosor som finns i din blogg!
    Ha en riktigt härlig helg!

    SvaraRadera