torsdag 4 november 2010

'Tuscany Superb'












































































Får jag presentera 'Tuscany Superb', en gallicaros som odlades i Storbritannien före 1837. Hos mig har den odlats sen 1996. Är en fröplanta av 'Tuscany' ('Velvet Rose') som den liknar väldigt mycket men är storleken större i alla delar. 'Tuscany Superb' blir gärna 2 m hög, men bör hållas lägre för att ha en fin form, menar Lars-Åke Gustavsson. Han beskriver färgen på blommorna, som är stora, så här: mörkt sammetsröd med inslag av kastanjebrunt och purpur, övergår innan blommorna vissnar till blåaktigt violett. Färgen blir allt kallare under blommans utveckling och den är synnerligen svårfångad på bild. Men fin är den i alla stadier. Har medelstark doft, är engångsblommande och härdig i zon 5. Totalt opåverkad av föregående vinter:) Växer i min stora rabatt omgiven av riddarsporrar och med närmsta rosgrannar 'Sissinghurst Castle', 'Bardou Job', 'Prince Napoleon' och 'La Noblesse'. Bilden i min header är 'Tuscany Superb', mina rosvänner vet att jag älskar färgen...

Varma rosenhälsningar!

10 kommentarer:

  1. Superfin! Jag funderat på den många gånger, färgen är så härlig! Hittar jag en ledig plats någonstans i trädgården slår jag till...
    Kram,
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vacker och intensiv i både färg och utseende på rosen.
    På tal om färger i bild, rött är alltid jättesvår att få till en rättvis nyans.
    Ha ett skönt veckoslut!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  3. Tack för vackra rosenhälsningar, det sitter fint i novembermörkret!
    Din "Tuscany" är så ljuvlig, i synnerhet med sina blå kompisar riddarsporrarna......
    Jag drömmer "rosenrött" var natt nu och längtar till våren:)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tror att jag har den rosen på vykort.
    Skicka din adress skall jag skicka kortet till dig så kanske du kan se om det är den rosen.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  5. Förstår att du gillar den färgen.
    Kom inte till Hampstead men hade en bra resa med mycket promenerande...Jag gillar de engelska radhusen med sina små trädgårdar framför som så många utnyttjar så vackert.

    SvaraRadera
  6. Fin och dessutom härdig, säger du. Noterar den i min vill-ha-lista!
    När det blir dags att köpa rosor i vår kan du lita på att jag lusläser din informativa och inspirerande blogg!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Underbart vacker ros och härliga bilder! Har nog haft rosorna i min högermeny rätt så länge,men eftersom jag fram tills nu bara haft en sidomeny så har rosorna hamnat så långt ner på sidan att de nästan inte synts! Nu när jag fixat två sidomenyer får jag allt att synas bättre. Angående bildutrymmet på bloggen så har man plats för 1024MB och jag har redan utnyttjat 96% av det utrymmet, eftersom jag har så mycket bilder och jag inte har minskat ner dem något. Men jag ska nog fixa det på nåt sätt!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ser ut att vara en jättefin ros. Gillar hur den övergår mot blåviolett innan den vissnar ner!
    Ha det gott. Ingela

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker ros... och så fint den skiftar i färg.... Älskar färgen också.... Den skulle jag verkligen vilja ha hos mig någonstans!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  10. Fin färg! Men svår att placera, ialla fall här hemma. En gång i trädgårdbegynnelsen så började jag med pimpernellrosor och gick över till Gallica men när färgtonerna gick mer i blått övergav jag den idén och hoppade över till ljusrosa...i mitt tidigare rosliv.

    SvaraRadera