onsdag 24 juni 2009

Rosa spinosissima 'Plena'























































Nu blommar Sveriges vanligaste ros hos mig, Finlands vita ros, kallas i Finland även för Midsommarrosen. Fylld pimpinellros, numera heter det spinosissima. 'Plena' är en vildros som är härdig i zon 8. Klarar mager jord med sand och grus, mycket lättodlad. Blommar en period från försommaren, har medelstark till stark doft. Höjd ca 2 m.














Och vad är nu detta? Det undrar jag också. Jag har aldrig sett något liknande tidigare, gissar att det handlar om stamröta. I mitt förra inlägg skrev jag om mina 'Prairie Dawn' som jag är lite stolt över av flera skäl. Jag har tre buskar tillsammans. Har sett att en av dem inte mått bra i år, bladen är bleka och matta och har torkat, knopparna är många men så fort de slagit ut har även de torkat. Så nu blir det till att ta fram sågen, kan det räcka, eller måste den grävas upp. Läste i Lars-Åke Gustavssons bok att 'Prairie Dawn' är känslig för stamröta, men för övrigt hittar jag inget att läsa om denna åkomma. Jag hoppas att de andra buskarna som står alldeles intill klarar sig. Såna här händelser sårar ett hjärta som brinner för rosor, men för varje död ros kan en ny anskaffas...

Den rätta sommarvärmen har kommit till oss och jag räknar dagarna till semestern, två kvar.
Ha det riktigt skönt i solen eller skuggan om det känns bättre.

7 kommentarer:

  1. Så synd med rosen din som lider.

    Den første rosen Finlands hvite rose, tror jeg må være den som jeg har som jeg ikke har navn på. Den er nesten ferdigblomstret her, er en av de første rosene i blomst hos meg. Det hender at den gjenblomstrer på høsten hvis sommeren har vært varm. Nydelig rose.

    SvaraRadera
  2. Inte roligt när någon ros får problem, (sjukdom).
    Annars tycker jag att mina buskrosor håller sig friska, värre är det mad hybriderna.
    Nu i värmen blommar de flesta.
    Tror det blir en riktig "rossommar", knopparna är så många.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Finlands vita ros ska jag lägga på minnet..Jag tycker det är jättevackert med vita rosor...Hoppas du klarar "sjuklingen"...

    SvaraRadera
  4. Det är tråkigt med sjukdomar, men tyvärr är det ju så med roseriet att det också finns en del sjukdomar och skadeinsekter som skuggar tillvaron. Jag har också en del rosor, som drabbas av spridda skurar rosoknytt, men i stort verkar det bli en härlig rossommar, med mycket knopp här och var. Mycket att njuta av!
    Ha det bra så länge!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  5. vad härligt med sem. Tråkigt med den sjuka rosen//Britt

    SvaraRadera
  6. Usch vilken otur, även om man vet att en ny kan anskaffas och ersätta den förlorade gör det ont i "roshjärtat".
    Hos mig verkar det som om tre stycken Klematiser har gett upp, inte kul.....
    Härligt att du inte har så långt kvar till semestern. Det är inte alls dumt vill jag lova med ledighet nu i det fina vädret.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Men du, så sorgligt, hoppas det inte har smittat de andra. Här hos mig är nu finland vita på sin höjd. I morgon börjar det nog bära utför. Men då kommer det ju andra, tack och lov.

    SvaraRadera