onsdag 10 november 2010

'Maréchal Davoust'





















































Tillhör Centifolia Muscosa-Gruppen, mossrosor, förädlad av Robert 1853. Mossan är ju ingen mossa utan glandelhår som genom mutation blivit förstorade, doftar vid beröring kåda. 'Maréchal Davoust' har stora blommor med doft, mycket vackra. En ovanlig färgton tycker jag, även om rosaröd till purpurröd låter väldigt vanligt. Blommar något senare än de flesta gammaldags rosor, blommar i en period, rikligt och länge. Cirka 1,5 m hög och härdig i zon 4. Jag planterade 'Maréchal Davoust' 1999. Har blivit en av mina absoluta favoriter i trädgårn. Bakom syns en vissen 'Nevada' och intill 'Mme Hardy'.Tyvärr kan 'Maréchal Davoust' vara svår att finna i handeln, men om du lyckas kommer du att vara lycklig:)

Ha det bra!

14 kommentarer:

  1. Låter som en toppenros, mycker vacker! Så fint med "mossan"! Önskar att jag hade plats för fler rosor i den storleken!
    Härliga bilder i ditt förra inlägg och lyckliga du som ska på trädgårdsresa till England! Vilken drömresa! Hoppas det blir en supertrevlig resa!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tänk så många olika det finns....
    Hos mig känns snön avlägsen, men man vet ju aldrig när den slår till ;)

    SvaraRadera
  3. Fantastisk rose som eg gjerne skulle hatt, eg har Henri Martin (Moserose 1863) som eg er veldig glad i.
    Ha ei god natt :o) Fra Rugosa

    SvaraRadera
  4. Vilken skönhet. Den skulle jag vilja ha.

    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så vakker den var! Skulle nok funnet en plass til den i hagen min om jeg kom over den :)

    Ha en fin dag. Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  6. Ny bekantskap för mig! Men verkar vara en riktigt trevlig sådan! Fortsatt trevlig kväll!/Katarina

    SvaraRadera
  7. Ser otroligt fin ut. En som man vill ha:)

    SvaraRadera
  8. Ännu fler frestelser:)
    Må så gott och ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Åh.... mossrosor är bara för fina.... Har nog faktiskt bara sett såna på bild.... Och det är det där med 'mossan' jag tycker gör rosen så charmig... Din beskrivning låter riktigt intressant... Det är helt otroligt vad många olika sorters rosor du har!!!!!! Helt imponerande...... :-)

    Ha det fint!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  10. Underbara är de där mossrosorna tycker jag det blir så bra på bild oftast.
    Du jag har glömt att skicka men håll ut det kommer..
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  11. Underbar :)

    SATURDAY SHOW OFF
    hos mig idag....
    Lägg till Din blogg med
    Håkan

    SvaraRadera
  12. Fantastiska foton!! Det är inte ofta rosor avbildas så här fint! Fin färg på den rosen.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  13. Oh vilken fin ros den skulle jag gärna vilja prova, men är den svår att få tag i så hittar jag nog ingen:(

    Underbara bilder.

    Ha en fin helg
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  14. Så fin den är! Mossros saknas hos mig. Jag hade en Châpeau de Napoléon för många år sedan, men den klarade sig bara två säsonger och såg väldigt ynklig ut.
    Trädgårdsresa till England, alltså! Verkligen något att se fram emot. Bra sysselsättning i november, att planera trägårdsresor...

    SvaraRadera