onsdag 21 april 2010

'Mme Hardy'


















Kanske den bästa vita gammaldags rosen


















Blomrik, med det typiska gröna ögat














Se alla knopparna













Bakom skymtar 'Aïcha'

'Mme Hardy' tillhör Damascena-Gruppen, introducerad av Hardy i Frankrike 1832. Alla damascenerrosor är engångsblommande och härdiga i zon 4-5, växer bra till och med i mager jord, är med andra ord lättodlade. Bör enligt Lars-Åke Gustavsson hållas på en höjd av 1,5 m för att ha en fin form. Min har dragit iväg ytterligare en meter och därmed blir det nu en rejäl beskärning. Inte bara för formens skull utan för att många grenar har frusit på sidan mot norr. Vintern har varit skoningslös, 'Mme Hardy' är härdig i zon 5. Tätt fyllda blommor, knoppar rosa, stark doft och blommar i cirka en månad från början av juli. Planterad 2001, placerad mellan 'Aïcha' och 'Nevada', har aldrig frusit tidigare. Vill du ha en bra vit ros kan jag rekommendera 'Mme Hardy'.

Rosenhälsningar till er alla!

12 kommentarer:

  1. Vacker och så krispigt vit.

    Ha en bra kväll

    SvaraRadera
  2. Härligt vit, jag håller med. Tack, rosenhälsningar blir jag glad av!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Tack för rekommendationen, har satt upp Mme Hardy på inköpslistan. Uppskattar verkligen dina kunniga beskrivningar!

    SvaraRadera
  4. Den med grön mitt mmm säger jag.. igen!
    Ja du när kommer jag till Norrland?
    Den frågan ställer jag mig själv..
    Vem vet..
    Synd att Sverige är så långt land eller hur?
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Mme Hardy ska få en plats i min minnesbank för framtida trädgårdsäventyr:)

    Rebecca

    SvaraRadera
  6. Det är vackert med vita rosor...säger jag som precis har köpt några gulrosa Peace-rosor som jag tror ska matcha vårt nya plank som fortfarande ser alldeles för nytt ut...

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset. Ser att många av mina rosor har frusit också synd. Det är så bra när du skriver lite om rosorna så man/jag får en chans att lära mig mer och få inspiration. Hoppas du får en fin dag här snöar det så är föga inspirerande./Gela

    SvaraRadera
  8. Kärleksstigen i Hudik , så kul, dit ska jag åka i sommar, jag bor nere i Alfta.

    Oj så mycket rosor du har, och så kunnig du är.

    Mme Hardy, hade jag oxå för nåt år sen , tips från Lars Åke Gustavsson, den är så vacker med sitt gröna "öga", jag klarade den ung 5 år.
    Elisabet

    SvaraRadera
  9. Härlig ros.
    Vita rosor är poppis just nu.
    Vita rosor lyser även sena kvällar.
    Längtar efter rostider.
    Ann.

    SvaraRadera
  10. Du ökar på min längtan! Ha det så skönt!

    SvaraRadera
  11. Tack för erbjudandet, det skulle vara så spännande.
    Jag är med både i Bollnäs och Voxnadalens hemträdgårdsföreningar, så jag ser att vi har rosuppropet i Edsbyn , kul.. då ska jag passa på att visa en av mina rosor.
    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Oj oj vad jag har slarvat med bloggläsandet på sistone, tiden har liksom inte räckt till!
    Jag tar tacksamt emot alla rosentips, vintern har gått hårt åt mina. Det är många som behöver bytas ut!
    Må så gott!

    SvaraRadera