onsdag 10 mars 2010

'Nevada'














En av de mest blomrika rosorna.














Skiftar ofta i rosa, särskilt på hösten.









































Växer i min stora rabatt, rosgrannar är 'Marechal Davoust', 'La Noblesse' och 'Mme Hardy'.


















En clematis 'Victoria' slingrar sig upp i min 'Nevada'.

'Nevada' tillhör Moyesii-Gruppen (mandarinrosor), som är en liten sortgrupp av moderna rosor. Är en hybrid från 1927 som inte är särskilt lik övriga rosor i gruppen. Men fin är den och plats behöver den, blir upp till 3 m hög och 2, 5 m bred. Blommorna är 8-12 cm eller större, när 'Nevada' har sitt första flor är hela busken vit. Börjar blomma tidigt, i juni, och har ett andra flor i augusti-september. Kan även blomma däremellan under goda förhållanden. Svag doft, härdig i zon 6. 'Nevada' är ganska ny hos mig, planterad 2003 i närheten av 'Aïcha' och 'Mme Hardy' för att bygga på vitt-gult. Det enda jag har att invända mot 'Nevada' är storleken, som sagt är den väldigt kraftigt växande och kräver utrymme.

Ha en skön kväll och dröm om rosor!

10 kommentarer:

  1. Såååå vackert!!

    Angående min ros - förstår att det är nästintill omöjligt med artbestämningen men jag skall googla lite på de uppgifter du gav mig. Tack för hjälpen!
    Till saken hör att vi från samma plantskola, ett träd som vi fick lov att byta om tre ggr innan det blev rätt, så jag tror det får räcka med tjat på den plantskolan för oss!

    Underbar rosprakt i din högra spalt!!
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  2. Vilken blomrik ros. Det finns ju så många sorter , När jag skall köpa en ros så kommer jag in och kikar på din blogg för du har ju en mängd olika sorter och den ena finare än den andra.

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  3. Åhhh, så vakre roser!!!! Jeg elsker roser, og da tenker jeg p gamle, historiske og engelske roser. Jeg undres over om du har en stor rosehage? Klemz

    SvaraRadera
  4. Rosen ser jättevacker ut! Tyvärr alldeles för stor för min lilla trädgård.
    Ha det bra / Margot

    SvaraRadera
  5. Svårt att tro att det är samma ros på bilderna...Vacker både vit och rosa iallafall...

    SvaraRadera
  6. Många bra egenskaper den har.
    Jag kanske skall göra en rosträdgård vid växthuset. Det finn ju en annan som har inspirerat liksom.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  7. Vilken skönhet, riktigt fin. Så härligt att den kan skifta åt det rosa hållet på hösten. Att den blommar om är ju också en fördel. Klematis är ju också en favorit.

    En fin dag önskar jag dig.

    SvaraRadera
  8. Ops, undrar om jag har planterat mina litet tätt... men det kanske blir en enda stor av det?!
    Karin

    SvaraRadera
  9. Tänker gräva min första rabatt för rosor nu i vår. Vet inte riktigt vad jag ska sätta, men jag vet hur jag vill att de ska se ut...:) Lite knepigt, men det löser sig nog för där jag bor finns inte så mycket att välja bland, tyvärr.

    ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Nevada, ja, min näst mest älskade ros (efter Constance då). Vilka fina bilder. Vad jag längtar!

    SvaraRadera