torsdag 6 januari 2011

'Frühlingsgold'













ljusgula stora blommor


















knoppar mörkgula till rödaktiga














bleknar till nästan vita, särskilt om det är varmt och soligt (blunda för chlorosen på bladen)

'Frühlingsgold' är en hybrid av 'Joanna Hill' och 'Hispida', förädlad av Kordes 1937. Tillhör Spinosissima-Gruppen (pimpinellrosor) och är därmed en gammaldags ros. Ingår i Kordes Frühlingsserie, jag trodde att jag 1996 hade planterat en 'Frühlingsmorgen' och rosen blommade inte första sommaren, året därpå visade det sig vara denna. Det är inte ovanligt att man får fel sorts ros, har hört att upp till 20% kan vara felmärkta, och särskilt ofta förekommande kan det vara bland dessa Frühlingsrosor. Besviken blev jag inte, 'Frühlingsgold' är synnerligen odlingsvärd. Vill du ha en jättebuske, 3 m hög, som blommar tidigt i en månad, ibland kan den ha några höstblommor, blomningen är riklig och doften god. Skuggtålig, lättodlad och härdig i zon 5. Jag har flyttat min 'Frühlingsgold' en till två gånger utan problem. Sen länge växer den närmast 'Lykkefund' vid pergolan mot gatan.

'Frühlingsgold' är för närvarande inpackad i en hög och hård plogvall, något den klarar. Ville så gärna idag bjuda er på något med vår i namnet, när snöstormen viner för femtielfte gång denna vinter. Jag stannar inomhus och hostar.

Hejdå!

14 kommentarer:

  1. Ser myckert vacker ut! Jag längtar !!! Jag har också råkat ut för felmärkta rosor, även från Cedergrens...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Underbar ros och den för mig verkligen i smak och antecknade den på direkten!
    Felmärkta rosor har även jag erfarenhet utav och det är trist!
    Trist med med både hosta och isande vindar.
    Själv har jag åkt på en dunderförkylning :(
    Kram /bea

    SvaraRadera
  3. Tack för din fina kommentar hos mig, den värmde må du tro!! Rosen ser mycket vacker ut, tyvärr alldeles för stor för mina förhållanden! Hitintills har jag klarat mig undan felmärkta rosor men när det gäller klematisar har jag råkat ut för det några gånger. Här har vi haft snöoväder idag också, börjar bli lite trött på allt snöande nu! Inte kul med hosta, krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  4. förkylning drar verkligen ner en...
    jag förstår hur du känner inför bloggandet..

    Men dina rostips uppskattar jag jättemycket! Nu ska jag skriva in Frulingsgold bland övriga tips jag fått från dig
    M Elisabet

    SvaraRadera
  5. Trist med hosta som drar ut på tiden...
    Här kom det också en massa ny snö men nu är det plusgrader igen....så onödigt liksom ;))
    Imorgon ska vi åka till en av sveriges sydligaste skidbackar, Vallåsen för att åka lite slalom...på natursnö...

    SvaraRadera
  6. Det var en tjusig ros som jag gillade! Tror rent av att den skulle passa väldigt bra i min trädgård...... Ska lägga namnet på minnet!

    Ja, nu är man less på snön......... har precis skottat tung snö i tre timmar och räddade växthustaket från 50 cm, skottningsvallarna kring vårt hus är 2 m.... Alltså, det är inte det minsta kul...... Mer snö nu än på hela förra vintern, som ju var nåt i rekordväg..... Vad säger man om det? BLÄ......

    Krya på dig!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  7. Härliga rosbilder i snöyran.
    Den rosen skall jag skriva upp .Doftande rosor är ju ett riktigt plus.

    Krya på dig

    Ha en riktigt fin helg
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  8. ÅÅ den vill jag ha:)
    Berit

    SvaraRadera
  9. Så härlig! Hur många rossorter har du i din trädgård? Har du räknat dem?
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
  10. DEn gillar jag så mycket, har fotat den i en helt förtrollad trädgård förra året, färgen är så fin i eftermiddagssol! kram Sophia

    SvaraRadera
  11. Härlig fär den har tycker jag.
    Du är verkligen duktig på rosor.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera