torsdag 13 januari 2011

Trädgårdar i min närhet 1

Tack vare mitt medlemskap i Hallborosen/Sv Rosensällskapet får jag ständigt besöka nya trädgårdar. Den här trädgården börjar hitta sin form efter tre år, ligger vid ett torp på landet utanför Hudiksvall.


















häckar måste inte vara spikraka, 'Rose de Rescht', zon 5













snart omsluts bågen av 'Flammentanz', zon 6


















clematis recta


























med veden som fond


























i bästa skyddade soliga läget har de mindre härdiga rosorna planterats, en riktig gotterabatt













CROWN PRINCESS MARGARETA, zon 4













LEANDER, zon 4













ASTRID LINDGREN, zon 4


















GERTRUDE JEKYLL, zon 3


















'Mme Isaac Pereire', zon 3, vilken ros... på något sätt fulländad:)

Vilken trädgårdsförening är du medlem i?

Hejdå!

16 kommentarer:

  1. Mm...ögongodis för en trädgårdssjäl som är nästan insnöad för tillfället, av allt det vita som vräkt ned de senaste dagarna.

    Är inte aktiv i ngn trädgårdsförening, men precis som du skriver, ger det säkert flera chanser att besöka trevliga trädgårdar, men kanske det borde funderas på :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig trädgård det ser ut att vara!Verkligen en godisrabatt med de rosorna, helt underbart! "Mme Isac Pereire" ser otroligt fin ut!! Är nog medlem i bl.a Uppsala Trädgårdssällskap, men jag måste erkänna att jag är en usel föreningsmänniska, för det blir aldrig av att jag deltar i något överhuvudtaget, varför det är så vet jag inte riktigt ;-))
    Kram Margot

    SvaraRadera
  3. Vilken häftig häck av Rose de Recht, den skulle jag vilja ha plats till!
    Vi har en utmärkt trädgårdsförening på jobbet, det blir så mycket trädgårdsprat på fikapauserna, perfekt! Sedan är jag med i STA och Lunds trädgårdsförening, fast där går jag bara på ett och annat föredrag, hinner nog inte så mycket mer...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Klart jag känner igen mig! Jag har flera väldigt liknade bilder i mitt arkiv:)
    Kommer aldrig att glömma den fantastiska trädgårdskvällen tillsammans med dig och Hallborosen i juli!
    Jag är sedan i somras medlem i Riksförbundet Svensk Trädgård och i lokalföreningen här i stan...
    Härliga bilder och härliga minnen.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Är med STA ohuslän och HIH.
    Linda

    SvaraRadera
  6. Bohuslän skall det ju naturligtvis vara.

    SvaraRadera
  7. Tack för somriga bilder! kram Sophia

    SvaraRadera
  8. Så fina bilder, längtar till sommaren, nu har jag bokat resan till England.
    Kram/ Mia

    SvaraRadera
  9. Håller med dig, den rosen var fulländad, så otroligt vacker. Vilken lycka att få se så många fina trädgårdar. :)

    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Härligt vackert! Det är så fint med trädgårdar som gränsar till öppna vyer.... Själv känner jag mig 'instängd' inne i stan.... Skulle gärna bo på landet. Många fina rosor var där också....

    Angående trädgårdsföreningar är jag med i Riksförbundet svensk trädgård/Sundsvalls trädgårdsförening samt RHS.

    Trevlig helg!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  11. Vilka fina trädgårdar och all otrolig blomsterprakt.

    En fantastiskt fin ros den sista som du skriver fulländad.

    Medlem i Nordmalings trädgårdssällskap/Riksförbundet Svensk trädgård.

    Ha en riktigt skön helg
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  12. Finns det något roligare än se på andras trädgårdar.

    SvaraRadera
  13. Mmm underbart du bjuder på. Gillar miljöerna uppe hos dig.
    En hel häck med rosor det vill jag ha.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  14. Mjukt svängande häckar liksom gångar är finast tycker jag.
    Undrar om 'Mme Isaac Pereire' skulle klara skyddat läge hos oss? Ska kolla om den ingår i Zetas sortiment.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  15. Härligt somriga bilder.
    En rosenhäck av gammaldags rosor står här i snön och väntar på våren.
    Trevlig helg.
    Ann.

    SvaraRadera
  16. Gillar roshäcken men skulle nog själv ta in flera olika rosor i samma familj i min plantering... Jacqueline du Pré kräver kanske att stå själv för att komma till sin rätt.

    SvaraRadera