tisdag 26 oktober 2010

'Officinalis'

























































'Officinalis', apotekarrosen, är en av de äldsta gallicarosorna, odlades på 1500-talet men troligen även långt tidigare. Enligt Lars-Åke Gustavsson är dess historia omtvistad, några menar att den odlades av perser 1 000 år f Kr och fördes till Europa under 1200-talet. Odlades i stora mängder runt staden Provins i Frankrike på 1200-talet och gallicarosor kallas därför också provinsrosor. Gallicarosor är inga jättebuskar, upp till ca 1,5 m höga, är engångsblommande och kräver lite skötsel. Bildar många rotskott.

'Officinalis' har stora blommor i karminrött som bleknar till rödviolett, stark doft och talrika nypon, zon 6. Blommar rikligt under ca en månad. Planterade min 'Officinalis' 1995, blir alltid glad när jag ser denna ros, men då får jag blunda för bladverket. Som ni ser har den någon form av brist, troligen chloros, har nu fått en omgång med kaffesump, hoppas det hjälper. Vad tror ni?
'Officinalis' kommer att ingå i min lista över rosor som man inte kan misslyckas med, listan kommer senare.

Hejdå!

10 kommentarer:

  1. Låter sympatiskt med en ros som gillar kaffe. :)
    Mycket vacker.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Den listan ser jag fram emot att läsa....
    Ha en bra vecka ;)

    SvaraRadera
  3. Tack, nu fick jag förklaringen till att vissa rosor kallas för provinsrosor. Jag trodde något helt annat.
    Det där med kaffesumpen, det får du förklara närmare! Här dricks det kaffe i mängder, och kan man använda sumpen till något vettigt, vore det bra att känna till. Frugan använder den mot sniglarna, men långt ifrån all sump.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med om rosens lättskötthet. Jag som inte alls är duktig på rosor och har ytterst få, har just denna fina ros. Och även om den kanske inte står optimalt till, är den en trogen vän.

    Kul att du berättar lite historia om rosen också....

    Ja... säger som Ruben: berätta mer om det där med kaffesumpen!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  5. Tack för all rosinspiration på din blogg!

    Får jag be dig om en jättetjänst? Du har ju rosen John Davies, och jag köpte en från Odla.nu i våras. Men jag blir så osäker, den ser inte riktigt ut som en J Davies. Snälla, kan du titta på bilden jag lagt ut på min blogg den 26 okt, och se vad du tycker?

    Hälsningar Petra

    SvaraRadera
  6. Har du ännu fler sorter jag bara gapar, nu väntar jag på en lista där jag kan få lite tips. Du är ju makalöst duktig med dina rosor.

    Ha det riktigt gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  7. Ska bli intressant med listan. Mina officinlais som härstammar från ett ödfetorp i närheten, har fått flytta ut in mera vild del av trädgården, plötsligt var det rotskott överallt..
    kram

    SvaraRadera
  8. Jättesöt ros, härligt med lättskötta sorter! Har du testat att ge den lite bananskal?
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Här blir man alltid lika inspirerad!
    Tack vare dig vet jag nu vad jag ska göra med mitt presentkort men jag behöver nog dina råd..:)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Jättefin! Som vanlig önskar jag mig en större trädgård...
    Kram,
    Katarina

    SvaraRadera