onsdag 15 december 2010

'Pergolèse'














'Pergolèse' är svårfångad på bild, hur jag än letar hittar jag ingen riktigt bra. 'Pergolèse' tillhör Portland-Gruppen, vilket bl a innebär att den behöver god jord och en hel del skötsel. Portlandrosorna beskrivs ibland som återblommande gallicarosor, vilket borde passa mig särskilt bra eftersom jag älskar gallicor. Är lättplacerade pga att de inte blir högre än 1-1,5 m och alla remonterar eller blommar kontinuerligt.

2001 planterade jag 'Pergolèse' pga att Lars-Åke Gustavsson lovordade den i sin bok. Ändå talar den här rosen inte till mitt hjärta, kanske för att den inte är så himla rikblommig som många av mina andra rosor. Kan bero på att den fått för lite/ingen gödsel. 'Pergolèse' introducerades i Frankrike 1860 av Moreau-Robert. Blir cirka 1 m hög, blomfärgen är mörkt karminröd-purpurröd-blåaktigt violett (visst är LÅG:s färgbeskrivningar makalösa), återkommer med enstaka blommor och doften är stark. Men återblomning är i Norrland en överskattad egenskap, den andra blomningen hann inte komma igång i höstas utan knopparna frös på 'Pergolèse'. Busken frös en hel del förra vintern men den återhämtade sig bra. Härdig i zon 5.

Tänkte försöka hitta en tomteröd ros så här i juletider, men den rosfärgen har inte kommit in i min trädgård.

Hejdå!

10 kommentarer:

  1. Det var en helt ny ros för mig. Jag har inte heller några riktigt röda rosor i mina rabatter! I år hade jag flera rosor som knappt hann blomma om innan det frös, kanske lite på grund av att de flesta rosor kom lite sent igång med blomningen i våras!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Rosor känns väldigt långt borta just nu, suck! Bra att du påminner om att det finns ett liv efter vintern! Ha det bra i kylan (inne kanske?)!
    Kram,
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Uppskattar mycket att du ger dina personliga kommentarer till rosorna du presenterar!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Hej Inger!
    Vacker men lite tråkigt om det inte blir så många blommor på den. Jag hoppas på min honungsros till sommaren.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. rosor, hoppas rådjuren inte tar dem nu i kylan

    SvaraRadera
  6. De enda röda rosor jag har är ett gäng Nina Weibul som fungerar som växtstöd åt några pioner:)
    Imponerande färgbeskrivning av Lars-Åke G!
    Ha en fin fortsättning på veckan, Kram!

    SvaraRadera
  7. Tomtar och rosor hör inte riktigt till samma värld tror jag ;)
    "Älskade syster" är bra...jag "upptäckte" Joyce Carol Oates när "Fallen" kom ut och har läst det mesta efter den...men det finns ju en del bakåt i tiden att läsa också.....

    SvaraRadera
  8. Underbar ros, din beskrivning är fin, får lust att sätta rosor till våren fast jag vet att de inte trivs här. kram i snön!

    SvaraRadera
  9. Det känns gott att beskåda rosor och drömma om sommaren, en dag som denna.
    Ann.

    SvaraRadera
  10. Vilken fin ros och du skriver om den så att man bara vill ha.


    Jag kunde inte motstå Rosboken utan köpte den så nu får jag läsa sakta om alla fina rosor som är beskriven i den. Mycket fina bilder ochså. Det är ju bra att titta på bilderna och drömma om en plasering i sin egen trädgård.:o))))

    Ha det gott
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera