onsdag 2 mars 2011

'Lykkefund'


















































'Lykkefund' tillhör Helenae-Gruppen, honungsrosor, och har sitt ursprung i Danmark, förädlad av Axel Olsen 1930. Honungsrosor är moderna, engångsblommande, kraftigväxande klätterrosor.

Efter att ha läst om 'Lyckkefund' i Cedergrens katalog såg jag den första gången i Danmark och vill-ha-känslan blev ännu starkare. Jag planterade den 1995 vid min höga och breda pergola, närmast gatan. Rosgrannar är 'Hybrida', en nära släkting till 'Lykkefund', 'Frühlingsgold', 'Minette' och 'Thérese Bugnet'.

'Lykkefund' är nästan taggfri, har ett mörkgrönt glänsande bladverk och blommorna är 4-5 cm, samlade i blomställningar med 30-80 blommor, knoppar laxrosa och blommorna krämvita ibland med lite rosa, stark doft, bildar talrika nypon. Riklig blomning, frisk och skuggtålig, zon 3. Jag tror att den är härdig i zon 4, eftersom den har klarat sig så länge hos mig, även om den frös tillbaka en del förra vintern och därför inte var sig lik förra sommaren med svagare blomning. En underbar ros, lite synd att blomprakten är väldigt högt ovanpå pergolan så man får titta mot skyn för att kunna njuta av den. Är ca 4-5 m hög hos mig och kan bli betydligt högre i mildare klimat. En ros som kräver sin plats både på höjd och bredd.

Hejdå!

13 kommentarer:

  1. Den er vakker, og står på listen over roser som så absolutt skal få plass i hagen min :)

    Gleder meg til rosene blomstrer...

    Ha en fin kveld. Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  2. Sicken bjässe! Har haft den i baktankarna.... Måste se live först...

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  3. Den är jättefin...sån skulle jag vilja ha mot vårt kaninlusthus nån gång i framtiden...
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  4. En ros som är helt ljuvlig när den blommar! Mina två Lykkefund frös också tillbaka under förra vintern, en delvis och den andra ner till snölinjen, så blomningen var det lite si och så med förra sommaren! Än så länge ser de bra ut båda två, så jag håller tummarna att de klarar vintern bra och blir stora och fina i år!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jätte fina bilder. Rosor är ljuvliga att titta på och de luktar även gott. Härligt att plocka en bukett på sommare och ställa på bordet inne.

    Ha en fin dag!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  6. Min har blivit tre-fyra år nu och skjuter årsskott som är ett par meter långa. Den håller på att ta över ett gammalt päronträd och sträcker sig begärligt även mot äppelträdet som står intill. När den blommar är det fantastiskt att sitta under den och äta frukost och höra alla humlor o bin som vältrar sig i väldoften och surrar euforiskt. I somras planterade jag en 'Aksel Olsen' också invid en av stenmurarna och den drog iväg med långa årsskott med en gång, så jag är nyfiken på hur den ska uppföra sig i år. Tur att jag har gott om plats. Min 'Hybrida' väntar på någon typ av klätterställning, den har bara en upphöjd berghäll att ta spjärn emot än så länge.

    SvaraRadera
  7. Inlägg om rosen Lyckefund hittar man då och då - och alla lovprisar den! kanske förekommer den inte oftare än andra rosor, men namnet är så lätt att komma ihåg och det liksom fastnar i minnet. Kan tänka mig, att den är en av de bästa. Doftar den?
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. PS Annars är det inte mycket som fastnar nu för tiden! ;-)

    SvaraRadera
  9. Ännu en härlig ros.

    Önskar dig en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ser fin ut! Antar att den dock blommar ganska kort tid som de andra i samma grupp? Vi har två av den "vanliga" honungsrosen men de får inga nypon. Läser i senaste numret av AoT om några rosor som jag undrar om du har erfarenhet av, 'Smarty' (modern buskros) och 'Kew Gardens' (Austinros). Båda blommar tydligen kontinuerligt hela sommaren.
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  11. En honungsros (eller två!) är ett måste i trädgården! Jag har hybrida och Aksel Olsen, de är så häftiga, och vilken doft! Att åka på semester när de blommar är otänkbart!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Oj vad jag har missat mycket läsning här. Har inte alls hunnit med något bloggande i veckan:(
    Som vanligt jättefin ros och inspirerande läsning. Jag planterade en hybrida i somras, men tyckte att den hade svårt att komma igång, det ska bli spännande att se vad som hänt i vinter.
    Visst är det härligt att ljuset kommit åter....bara nu snön kunde försvinna nån gång!
    Ha en trevlig kväll och skön söndag med massor av sol!
    Kram.

    SvaraRadera