torsdag 25 mars 2010

'Céleste'








































Rosor som tillhör Alba-Gruppen är kraftigt växande och en del kan användas som klätterrosor. De är härdiga och lättodlade och växer bra även under lite mindre soliga förhållanden. De kännetecknas av ett bladverk som går mot blått eller grått. Alla är engångsblommande.

'Céleste' är en albaros som har odlats sedan före 1810. Den har troligen ett holländskt ursprung. Har stora rosa till ljust rosa blommor, medelstark doft, blommorna står sig väldigt fint mot det blådaggiga bladverket. Jag planterade 'Céleste' 1993 vid en norrvägg, den är drygt 2 m hög och har aldrig krånglat. Zon 6. Inte min favoritros precis men om den inte längre fanns skulle jag säkert sakna den.

Vilken är din favoritros? Jag tröttnar aldrig på att höra om rosor.

16 kommentarer:

  1. Bra att få påminnelse om albarosen, jag behöver få igång rostänket inför sommaren. Min tacksammaste(?) ros är 'Flammentanz' men den jag tycker bäst om är 'Constance Spry' och den jag letar efter är 'Waldemar'.

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker ros!!

    Snart kommer solen och värmen till dej med ska du se....

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hej Inger! Den violetta rosen i min header är Black Boy, en modern engångsblommande mossros från Kordes. Vansinnigt taggig och alldeles ljuvlig!

    SvaraRadera
  4. Jag som är i nybörjarstadiet har faktiskt lite svårt att plocka ut en favorit...på jobbet har jag en gulorangeliteaprikostillochmed ;) som jag är väldigt förtjust i...vad den heter, vet jag som vanligt inte!
    Trevlig helg...

    SvaraRadera
  5. Favoriten är New Dawn, vi har två och de blommar otroligt rikligt och länge. Som du vet är jag på jakt efter rostips, Celeste kanske är något för en skreva hos oss? Blådaggigt bladverk tilltalar mig!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Att välja favoritros är nästan lika svårt som att välja favoritbarn (när man har 3). Men 'Frühlingsduft' ligger bra till hos mig. 'Celeste' nickar lite för mycket tycker jag, men själva blomman är underbar.
    Ha en skön helg,
    Eva

    SvaraRadera
  7. Vackert, vackert! Det är ngt alldeles särskilt med rosor och lite synd att jag börjat så sent att utveckla min rossamling, tyvärr har jag levt i tron om att det inte går med rosor på mina breddgrader, men så fel jag hade, det finn visst många arter.
    Jag kan i stället berätta om vad kan kommer att spana in när våren kommer, en honungsfärgad ros, helst remonterande och ngn i aprikos/ljusgul nyans.
    Månne du har några bra tips?
    Ha ett skönt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag är väldigt förtjust i aicha, den är så ljuvlig när den slår ut och ståndare och pistiller är alldeles rödfärgade, dessutom doftar den så gott. En fördel är att den blommar om.
    Men jag skulle som du säger inte vilja vara utan någon av de andra som jag har heller.
    En härlig helg önskar jag dig.
    En liten undran, kan du allt om rosorna i huvudet? Det är så härligt att du delar med dig av din kunskap och inspirerar oss.

    SvaraRadera
  9. Lite svårt att plocka ut bara en favortiros, för det finns så många underbart vackra rosor. Ska jag välja en så blir det nog Penny Lane. Den var helt fantastiskt vacker och rikblommande i somras. Men det finns många fler jag inte vill vara utan.....
    Ha det bra / Margot

    SvaraRadera
  10. Tack Inger, vi ska fundera ett varv till kring Mme Alfred Carrière. Googlade på Rosa Glauca som du föreslår för de blådaggiga bladens skull. Verkligen annorlunda! Den tycks kunna stå lite skuggigt och vi har ju sådana bergsskrevor också.
    Din Bonica ser underbar ut, är väl en floribunda? Det jag undrar är om färgen går ihop med Astrid Lindgren eller om det blir för mycket "karamell" på en gång? Finns det någon vit floribunda som du kan rekommendera?

    SvaraRadera
  11. Jaha du. Krånglar inte! Fick flytta min, den stod antagliugen för torrt vid ruinsluttningen. Fick ny stor grop med fin jord. Sen ville den aldrig mer växa. Händer inget i år tar jag bort den. Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. oj,min Shekespeare är fin, finns det några rosor som inte är fina?

    SvaraRadera
  13. Tänk så många underbara rosor det finns! Céleste var jättefin.
    Skulle vilja ha fler i min trädgård, måste hitta några bra platser.
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  14. Åh... Virkelig en av mine favoritter. Den er vakker i alle stadier. Utrolig flotte knopper, bedårende blomster og bladverket setter jeg utrolig stor pris på! Herlig bilde! Gleder meg til sommeren :)

    Så koselig at du snart blir farmor. Det blir koselig, tenker jeg! Ikke så lenge til mai, tiden går fort :)

    Ønsker deg en fin påske. Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  15. Väldigt fina knoppar. Om än inte själva blommar utmärker sig får man njuta av knopparna!! /Ruben

    SvaraRadera
  16. Godkväll Inger!
    Celeste finns även hemma hos mig vid armeringstunneln, men jag tror inte jag har något bra foto...
    Mina favoritrosor är ju mochatarosor, och Ghislaine de Fèligonde är en av favoriterna, tätt föld av Cornelia.
    Ha en bra vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera