fredag 22 oktober 2010

'Thérèse Bugnet'













En av mina få rosor i Rugosa-Gruppen, vresrosor. En kanadensisk ros från 1950, är synnerligen härdig, frisk och lättodlad, zon 6, blir högre än 2 m. Känns igen på sina kanelbruna grenar. Kallrosa blommor 8-10 cm, knoppar mörkt röda, söt doft, börjar blomma tidigt och fortsätter sedan mer eller mindre kontinuerligt hela sommaren. Fäller tidigt sina blad och förbereder sig inför vintern, ett tecken på att den är mycket härdig. 'Thérèse Bugnet' var en av de första rosorna jag planterade, 1990, på den tiden var utbudet av buskrosor inte så stort som dag. 'Thérèse Bugnet' är väldigt populär och jag har lite svårt att förstå varför, men i ett kallt klimat är den ju oumbärlig. Till våren behöver jag beskära Therese radikalt, är alldeles för hög och kal nertill med blommor mest i toppen. Står lite undanskymd vid garaget, inte högprioriterad vad gäller skötsel, men nästa säsong är hon värd lite uppmärksamhet som tack för att hon stått ut med mig så länge, den orättvisa rosvårdaren.

En ros man inte kan misslyckas med = 'Thérèse Bugnet':)

Hejdå!

Tillägg:  'Thérèse Bugnet' dog 2015 efter många år av vanvård haha, och dåligt läge i skugga bakom garaget. Så kan det gå för en ros.

15 kommentarer:

  1. Hej!
    Ja, man har sina favoriter och det växlar säkert varefter det kommer in nya skönheter på marknaden :)
    Vilken tur att den vackra rosen får en extra omtanke nästa sommar, men förstår att du ahr så många vackra så den är en i mängden.
    Trevligt veckoslut!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Min Therese B är ganska ny, planterad förra året och fastän jag klippte ner den för att få den buskigare blev den lång och gänglig på nytt! Fast blommorna är söta! När jag tidigt i höst upptäckte att den bara på några dagar tappat alla sina blad trodde jag nästan att det var nåt fel på den! Hade ingen aning om att, som du skriver,den fäller sina blad tidigt på hösten! Tack för den upplysningen, nu vet jag att det inte är något fel på min ros :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hi hi, " den orättvise rosvårdaren...." tror jag inte på för en sekund! Jag är ganska säker på ett den där rosvårdaren tar hand om de rosor som bäst behöver hennes omvårdnad.... Och till våren är det Tèréses tur!

    Det komme säkert att gå jättebra för dig att övervintra chilen, jag gör ett inlägg framöver om hur jag brukar göra.
    Önskar dig en fin fin helg!

    SvaraRadera
  4. Härdig, frisk och lättodlad....klart hon ska ha lite extra uppmärksamhet ;) med de fina egenskaperna.
    Ha en bra helg ;)

    SvaraRadera
  5. En underbar och tålig ros. Den blir säkert glad nästa år av din omtanke :) Fast jag tror nog att du vårdar alla dina växter med omsorg.
    Dom är helt underbara.
    Önskar dig en jättefin helg !
    Kramar från Marie

    SvaraRadera
  6. Vilken tur jag har då... Skaffade mig en Therese B. i våras... Låter jättebra med dina erfarenheter... Kände direkt att det var en ros jag gillade....

    Ha det fint!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  7. Varje gång du visar en ros tänker jag.
    Det är en ros för mig.
    Denna är absolut en för mig verkar tålig och bra för en som inte har så mycket rosvana.
    Skulle du inte kunna göra en roslista till mig?
    Rosor som man inte kan misslyckas med?
    Skall eller snarer skulle ha gjort en i höst men tiden sprang ifrån mig - igen!!!
    Tar gärna emot några förslag
    Du är ju så kunnig
    Annika

    SvaraRadera
  8. Glöm inte att påminna mig när du gör det inlägget. Det är jag som är evigt tacksam.
    Synd att jag inte hinner i år bara. Det går väl bra till våren också även om jag vet att det är bäst på hösten.
    Sov gott

    SvaraRadera
  9. Bugnet mamman med döttrar har fått stor uppmärksamhet i år. Det dår väl lite mode i det med. Är svag för de flesta rosor. Och din ser mycket fin ut!

    SvaraRadera
  10. Kul att du skriver om "Therese" för jag var på en föreläsning i veckan där denna ros nämdes flera gånger...nu vet jag lite mer om den tack vare dig!
    ha en skön söndag
    Mia

    SvaraRadera
  11. Rosor som komme i "skymundan" kan må mycket bra av det! och sen överraska trädgårdsägaren, som blir dubbel lycka! var på föredrag om de kinesiska rosorna utan taggar igår....pionerna alltså och det var givande. 3 st nya plantor spettades ner i min rabatt i går kväll.

    SvaraRadera
  12. Så fin, önskar jag hade mer plats(fast det hade väl blivit fullt omedelbart ändå...)! Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  13. Therese är ny hos mig , men så "välkommen"en riktigt bra ros ju!
    Håller med dig om att må illa när nya villaägare sågar och gräver upp innan dom bott in sig och stora träd borde det vara förbjudet att ta ner!
    Ha en skön vecka
    M Elisabet

    SvaraRadera
  14. Helt underbar rosbild. Bugnet tillhör mina absoluta favoriter - lätt att sköta och pålitlig.
    Önskar dig en riktigt skön vecka.

    SvaraRadera