söndag 12 april 2009

'Aïcha'













































till vänster 'Aïcha', till höger 'Frankfurt'



























Eftersom jag är rosfantast kommer jag emellanåt att skriva om olika rosor och mina erfarenheter av dem i odling. Börjar med 'Aïcha', en favorit sedan länge. Inköpt från Cedergrens 1993. Jag hade beställt 'Golden Wings', en söndagmorgon ringde Lars Cedergren till mig och undrade om jag i stället ville ha en 'Aïcha' som han rekommenderade då 'Golden Wings' var slut. Jag ångrar inte mitt val.

'Aïcha' tillhör Spinosissima-Gruppen, förädlad av Valdemar Petersen 1959, 3,5 m hög, 2 m bred, härdig i zon 6. Blommar relativt tidigt och har ett andra mindre rikt flor, färg mörkgul-ljusgul, bleknar till nästan vitt, stark doft. Lyser som guld i solen. En ros jag, liksom Lars Cedergren, varmt kan rekommendera.

4 kommentarer:

  1. Rosor är lätta att falla för. Själv föll jag pladask för några enkelblomande skönheter förra sommaren. Bl.a Dainty Bess och The Alexandra Rose. Båda har överlevt vintern och kommer med fina skott.
    Tack för din kommentar hos mig
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen just guldgul. Och tänkt, det är inte så himla långt kvar till blomningen. Jo, jag vet, men inte så HIMLA långt kvar.

    SvaraRadera
  3. En sådan härlig blomstrin din 'Aicha' har! Förstår att du är helt betagen i den. Hoppas den blir lika fin denna sommar! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Aicha, Muhammeds unga älsklingshustru!! Din vackra buske har insperarat mig och min man att plantera två buskar av denna vackra rosbuske.

    SvaraRadera