tisdag 23 mars 2010

'Bardou Job'


















Knopparna är väldigt mörka, nästan delvis svarta i verkligheten.


















Kronbladen blir lite strimmiga i färgen, och mörkare än på bilden.

'Bardou Job' är engångsblommande och tillhör Bourbon-Gruppen, förädlad av G. Nabonnand i Frankrike 1887. Jag såg den första gången på Trädgårdsföreningen i Göteborg och blev helt tagen av rosens charm. Tror att det var Göte Haglund som tog den från Roserie de l´Hay i Paris till Göteborg.

Jag har inte sett denna ros någon annanstans än på Trädgårdsföreningen förutom i min egen trädgård där den växer och frodas sen år 2000. Är en av mina få rotäkta rosor, köpt av Rolf Ginstmark på Roskraft. 'Bardou Job' har ganska små men många blommor i karminröd-violettaktigt röd färg, medelstark doft, blomningen börjar tidigt. Drygt 1,5 m hög, har ett kraftigt och brett växtsätt. En ros som jag uppskattar väldigt mycket. Härdig i zon 4 minst.

Rekommenderar 'Bardou Job', ni kommer inte att bli besvikna!

11 kommentarer:

  1. Hmm, var kan man få tag på den?
    Jättesöt och vilka runda knoppar den har.

    Önskar dig en härlig kväll.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin ros! Alla dina rosor är vackra! Förresten, finns det fula rosor? Jag kan inte komma på att jag sett någon!
    Ha de gott!
    Christina

    SvaraRadera
  3. Var ros har säkert sin charm...det är spännande att få veta mer om alla olika...tack för att du delar din kunskap med oss Inger ;)

    SvaraRadera
  4. Ännu en skönhet. Undrar hur många rossorter du har? Vet du?

    SvaraRadera
  5. Jeg får spørre som Gudrun. Hvor får man tak i denne rosen?????

    SvaraRadera
  6. Den var vakker!
    Men har ikke sett den i noen butikk, så det er vel en rose det er vanskelig å få tak i?

    Ønsker deg en fin dag. Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  7. Mycket vacker ros och man blir säkert nöjd över att ha några små rariteter i trädgården.
    Men...nu väntar vi på våren, det går väldigt trögt med snösmältningen och det behövs säkert massor med regn, innan all snö har smält ner.
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  8. Härlig blogg med många tips och råd om rosor och väldigt vackra bilder. Hittade dig via Trädgårdsbloggar på Facebook, kommer att återkomma.// Peter

    SvaraRadera
  9. Den var verkligen vacker, misstänker att jag behöver behöver byta ut några rosor som ej klarat höstens flytt. Kanske en "Bardou Job" skull passa här hos mig?
    Kanon med informationen du lägger in bakom dina vackra bilder!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  10. Hi hi ordverifieringen blev "trast", då måste väl våren vara på väg??....

    SvaraRadera
  11. Inger! Tack än en gång för erbjudandet att få använda dina rosbilder. Men när barnbarnen var klara med sina val visade det sig att de allra flesta inte fanns hos dig. Till slut fick jag tillstånd av Natur & Kultur att använda bilderna i boken vi valt från. Ser med spänning fram mot dina eventuella kommentarer...

    SvaraRadera