lördag 13 mars 2010

'Alfred de Dalmas'














'Alfred de Dalmas'














med kronblad lite som pärlemor


















i ljust rosa till vitt

Denna mossros förädlad av M. Laffay 1855 gör inte stort väsen av sig i min trädgård, planterad 1996. Jag förknippar den med den store roskännaren och rosförädlaren (bl a till Aïcha), Valdemar Petersen och hans bok Gammeldags rosor i dagens trädgård. Den första rosbok jag läste, fick låna den på biblan innan en god vän hittade den på antikvariat åt mig. 'Alfred de Dalmas' har inte särskilt mycket mossa, blommorna har stark doft och den ska vara blomrik och remonterande, så icke min. Trolig orsak är att den står väldigt trångt och aldrig fått en chans att utvecklas. Zon 4. Rekommenderad höjd 1,2 m, mitt ex är under metern. Känner mig ganska neutral inför denna ros, men blomman i sig är väldigt vacker.

Rosenhälsningar!

Tillägg: Död 2011 efter omplantering 2010. Synd på en sån raring.

14 kommentarer:

  1. Ja den är vacker, på den översta bilden ser den så skir och ljuvlig ut. Härligt grön färg på bladen.
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  2. Den var vacker! Blomman ser nästan lite pionlik ut.
    Önskar dig en skön söndag och må så gott!

    SvaraRadera
  3. Oh, vad mycket fina rosor du har! Hit återkommer jag gärna!
    Ha en bra söndag!
    Christina

    SvaraRadera
  4. Hej Inger!
    Wow!
    När jag tittar bakåt och hitåt: härliga rosen bilder! "Amelia" var ju en skönhet - finns inte hos mig. Däremot har jag "Nevada", som blev planterad förra sommaren och "Alfred Dalmas", som jag själv även bloggat om, för inte så länge sedan, tror jag. "Alfred D." är inte speciellt stor hos mig heller, men vacker.
    Ha en fortsatt trevlig söndag!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  5. Du visar underbara bilder som alltid.
    Karin

    SvaraRadera
  6. Rosor är alltid rosor än om i spruket krus...är det en mossros, köpte förra året en mossros, 'Salet' håll tummarna för att den trivs här hemma.

    SvaraRadera
  7. Vackra färger på Alfred tycker jag. Din blogg kommer att bli (är redan) ett fint uppslagsverk.
    Jag är så imponerad över all kunskap.....

    SvaraRadera
  8. Dina rosbilder är bara så underbara. Den här är som finaste silke.

    SvaraRadera
  9. Så skjønn denne rosen var!
    Om du ikke lykkes helt med den så synes jeg likevel dine bilder viser at den har en vakker blomst.
    Denne finnes ikke i min hage - ennå, men kanskje en dag. Jeg liker roser som dufter, remonterer og blomstrer rikt.

    SvaraRadera
  10. Inger, så roligt med lite "historik" kring den utvalda rosen.

    SvaraRadera
  11. Hej Inger!
    Genom Blogspot&Google, får du det mycket enkla bildbehandlingsprogrammet Picascia, och det är det programmet jag oftast använder då jag gör collage och mosaiker.
    Ett tips är att mappa de bilder du skall göra collage på, och sedan, redigera genom Picascia:collage, format, mellanrumsfärg.
    Superenkelt!(Jag har bara gjort det, utan inblandning av instruktioner)
    Sedan är det viktigt att redigera ner bilderna till webformat, eftersom collagen blir rätt så stora, och då kör jag med supersimpla paint.
    Så med dina fina foton, kan du göra många fina collage, och under arbetets gång, kommer man på olika varianter hur man kan göra...Jag är helt självlärd!
    Ha det!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  12. PS! När jag redigerar ner bilderna gör jag det efter att collaget är färdigt, så har man ett collage att ev trycka ut på papper, för de nedredigerade collaget är ju endast för webpublicering - blir dålig bildkvalitet på fotopapper.DS.

    SvaraRadera
  13. Min rose døde i fjor, må nok anskaffe meg en ny, den er jo bare såååå vakker.

    SvaraRadera