torsdag 11 juni 2009

Årets ros 2009




















Rösta på årets ros t o m 25 juni! Den 2 juli, då Rosa har namnsdag, infaller Rosens Dag. Rosens dag är ett ganska nytt påfund och har ännu inte alls etablerat sig. Rosens Dag bygger på samverkan mellan Svenska Rosensällskapet, POM; Programmet för odlad mångfald och GRO Plantskolor, kan man läsa på deras hemsida: rosensdag.se. Målet med Rosens Dag är bl a att öka intresset för och kunskapen om rosor. Inte många aktiviteter är inlagda på hemsidan, jag tror att många firar Rosens Dag utan att meddela sig offentligt. Lite konstigt tycker jag det är att en ny ros som bara funnits i två år kandiderar till Årets ros. Hur ska man veta vad den går för? Inte var den fin heller. Själv har jag röstat på 'Officinalis', en gallica som man blir riktigt glad av.

Trevlig helg önskar jag er, med hopp om bättre väder!

9 kommentarer:

  1. Då har jag också varit och röstat....

    SvaraRadera
  2. Jag har också röstat - men på Astrid Lindgren. En riktig all-round-ros, tycker jag, som är både lättskött, frisk och väldigt blomvillig.
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Håller med att det verkar knäppt att en sån ny ros röstas fram.
    Jag skall absolut rösta när jag kommer hem efter helgen, tack för det tipset. Jag hade ingen aning om att Rosens Dag fanns.

    SvaraRadera
  4. Tack för att du ger oss information om rosens dag.
    Även jag har röstat.
    Hos mig är buskrosorna i full blom men Finlands vita är överblommad. Regnet är ju ingen "hit" för rosorna.
    Ann.

    SvaraRadera
  5. Så många vackra rosor du har i din trädgård.
    Har också varit inne och röstat nu. Ska försöka hitta något evenemang att besöka i samband med Rosens Dag. Tack för informationen.

    SvaraRadera
  6. Visst Officinalis eller New Dawn, tycker jag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Vad kul, att man kan rösta på årets ros, tack för det tipset! New Dawn är ju en både vacker och närmast idiotsäker ros, den ska jag nog rösta på. Jag har en som står på ett fullständigt hopplöst ställe-med fötterna i träskliknande mark, nästan inget ljus på mitten och omöjlig att komma åt att beskära utan skylift. Ändå fortsätter den, år efter år, att blomma. Hela sommaren och långt in på hösten. Visserligen två -tre meter ovanför marken, men ändå. En riktig överlevare.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Hej Inger!
    Jag har varit inne på sidan, men inte riktigt bestämt mig för vilken ros...
    Fortsatt trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  9. Det finns ju hur många vackra rosor som helst! Hur ska man kunna välja en? ;-) /Ruben

    SvaraRadera