onsdag 16 juni 2010

Juni, en kall månad


















När bondsyrenernas blommor börjar falla, bruna och trista, slår de vita ut. De lila har haft en ovanligt lång blomning, pga kylan.













Hade en funkia i kruka förra sommaren, och den trivdes så bra, har nu grävt upp ytterligare tre från rabatten. Visserligen trivs de i skugga, men det kanske var lite väl mörkt och konkurrens från andra perenner. Clivian har fått komma ut på sin sommarvistelse.

Kylan håller i sig och bröllopsvädret ser inte alltför lovande ut. Två dagar kvar och mycket att komma ihåg. Att-göra-listan har i vart fall minskat och jag hinner med små stunder för mig själv i trädgårn. Det kallar jag för avkoppling.

Hej då!

16 kommentarer:

  1. vi kan sitta ute och njuta i alla fall

    SvaraRadera
  2. Bättre avkoppling kan man väl knappast få ;)
    Syrenerna har blommat länge här också, så lite nytta av den kyliga sommarstarten har vi haft...

    SvaraRadera
  3. Jag har haft funkior i krukor ett antal år och de har vuxit sig stora och fina, MEN denna vintern tog knäcken på dem - inte tillstymmelse till liv, trist.
    Lycka till med bröllopet! Kram, Ingela

    SvaraRadera
  4. Jag tror att jag också skall plantera ett par hostor i krukor - så får de vara ifred för sniglarna, kanske.
    Hoppas du blir nöjd med din Wasagaming - jag älskar mina! De tog något år på sig, men nu är de magnifika!

    SvaraRadera
  5. Funkia i kruka har vi aldrig haft, men efter att ha läst detaa, ska det provas!!!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Vilken bra ide att ha funkia i kruka, det ska jag testa!
    Lycka till med bröllopet!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Funkia i kruka jättefint!
    Imorgon är det jag som gräver upp några plantor och sätter i krukor, om det inte häll regnar vill säga........
    Må så gott och ha en fortsatt skön semester!

    SvaraRadera
  8. Nämen hej Inger!

    Tack så jättemycket för besök hos mig....... Hudiksvall - då är vi ju nästan grannar :-) Med 'norrlands-mått' alltså....... (bor i Sundsvall). Kul att hitta till dig!!! Funkia i kruka är super! Har ett gäng sådana. Det bästa är att de fyller så bra och att man kan flytta runt krukorna efter behag... Oj, vad många olika sorters rosor du har....imponerande! Då vet jag vem jag ska rådfråga om jag undrar över något eller ifall någon ros klarar sig här.....

    Ha det gott!
    Kram
    /Charlotte

    SvaraRadera
  9. Samma här, kallt och regnigt för tillfället.
    Men, trots det har vi haft en tidig vår.
    Ljuvlig syrenbild med solljus mellan de små vita blommorna.
    Har sett att Funkia kan odlas i kruka sommartid och det ser väldig dekorativt med de gröna vackra bladen.
    Kramen / Bea

    SvaraRadera
  10. Men NU kommer sommaren.... :)
    Håkan

    SvaraRadera
  11. Har mycket sol här och därför få skuggväxter men tack vare dig finns möjlihet att ha dem i kruka. Tack för tipset

    Ha en bra helg
    Christina

    SvaraRadera
  12. ja nu längtar vi efter värme - och rosorna. Finlands vita har börjat här och snart kommer min favorit Frühlingsduft, och den får gärna blomma länge i år...
    Tack för omtanken häromdagen,
    Eva

    SvaraRadera
  13. TAck Inger för din senaste hälsning. Har varit mycket att stå i. Och ja, visst längtar vi efter lite ihållande värme. Skulle vara skönt att få klaga över det;). Underbara syrener! Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Så kjedelig at det er kaldt hos deg. Her har det vært noen veldig varme dager, og noen litt mer kjølige, men helt ok utevær.
    Håper det fortsetter sånn, og at dere får litt sol og sommer hos dere også.

    Spennende med hosta i krukker!

    Ønsker deg en fin helg videre. Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  15. Hoppas ni hade fint väder igår. Vår grillfest blev i blötaste laget. Vi satt inne och mannen stod ute i hällregnet. Men idag är det sommar.
    Karin

    SvaraRadera
  16. Natti Inger!
    Jo, här i Skåne är det sent med blomningen, för här har ju sommaren inte kommit igång - det har ju varit bättre väder upp åt i Sverige.
    Men snart är det väl på gång. Jag har mängder med knoppar överallt!
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera