tisdag 6 juli 2010

Rosor idag och hur några har klarat vintern













'Nevada', zon 6







































'Nevada' kan ibland ha tvåfärgade blommor













'Frühlingsgold', zon 5













'Aïcha', zon 6, absolut en favorit













'Frankfurt', zon 7, gammal trotjänare

Visar några av de rosor jag uppskattar mest i trädgårn just nu. Har försökt summera den stränga rosvintern och noterat vad som är anmärkningsvärt. Jag bor i zon 4. Övriga rosor har betett sig ungefär som vanligt.

Frusit ner helt: 'Pergolèse', zon 5, 'Wrams Gunnarstorp', zon 4, 'Sissinghurst Castle', zon 5, 'Alfred de Dalmas', zon 4, 'William Lobb', förutom en gren, zon 5.
Frusit ner till 30-50 cm: 'Louise Odier', zon 5, 'Bourbon Queen', zon 4, 'Prince Napoléon', zon ?, 'La Ville de Bruxelles', zon 5, 'Russeliana', zon 4, 'Ferdinand Pichard', zon 4.
En del grenar frusit tillbaka helt: 'Lykkefund', zon 3, 'Chianti', zon 4, 'Constance Spry', zon 4, 'Mme Hardy', zon 5, 'Aïcha', zon 6, 'Erinnerung an Brod', eller bruten av snön, zon 3.
Inte frusit alls: 'La Noblesse', zon 4, 'Maréchal Davoust', zon 4, 'Duchesse de Rohan', zon 5, 'Chloris', zon 5, 'Tuscany Superb', zon 5, "Greta Persson", zon ?.

Härom kvällen var jag på trädgårdsvisning med Hallborosen. Så tråkigt mitt liv skulle vara utan vår rosförening.

Hoppas juli fortsätter med samma sköna värme, åtminstone denna, min sista semestervecka!

7 kommentarer:

  1. Gomorron!
    Njuter av din vackra rosprakt!
    Men fy...att upptäcka all den skadan på rosorna efter en härd vinter!! Jag har inte så många, men visst hade vissa skadats och kommer dels nytt från roten och en har helt försvunnit :(
    Lite vansklig tycker jag med rosor, men egentligen är det större antal perenner som jag förlorat.
    Ha en bra dag!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. Så läcker Nevada är med tvåfärgad blomma! Aicha är fantastiskt vacker!
    Jag ser att mina nerklippta klättrare växer väldigt snabbt nu, men det kommer nog ändå ta tid innan de är uppe i samma storlek som innan!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  3. Så tråkigt med vinterns efterdyningar...hoppas de kommer igång igen.
    En ros dog i vintras...men den var hängig redan förra året så det var kanske inte kylan...

    SvaraRadera
  4. Vackert, många har klarat vintern, inte ovan jord, men nytt kommer.. Jag har planterat djupt.

    SvaraRadera
  5. Oj va många fina rosor. Helt fantastiskt.

    Angående Burgundy iceburg så har jag köpt den på Trädgårn i Söderfors. Jag tror att de är de ända som har den i sverige

    SvaraRadera
  6. Aicha är så vacker!
    Karin

    SvaraRadera
  7. Inger, du är otrolig! Tack för hjälpen att identifiera mina gamla rosor. Ska nog gräva upp några rotskott och ta med hem till Aspås.

    Soliga hälsningar!
    Ingela

    SvaraRadera