torsdag 7 juli 2011

Rosinventeringen













Ett glatt återseende för oss rosinventerare med Lars-Åke Gustavsson och Rolf Engström verksamma inom Rosuppropet/POM. Under två dagar fick vi studera våra insamlade rosor i provodlingen, 1 246 st, och se hur de har utvecklats, hur många som är samma sort osv, mycket intressant.













Fredriksdal är rosor för mig:)













En avstickare till Flickorna Lundgren på Skäret.


















På hemvägen besökte vi rosariet i Rosenlund, Jönköping, och blev mäkta imponerade, ännu finare än Fredriksdal













där växte bl a 'Empress Joséphine', zon 6, som oväntat blivit min nya favvoros, inhandlades på Nyströms plantskola i Jönköping. Vill ha den som en låg klätterros invid växthuset, kommer att bli såå fint.

En innehållsrik resa för mig och mina roskompisar, hann också med fyra privata trädgårdar, bilder kommer senare...

hejdå!

10 kommentarer:

  1. Ja, Fredriksdal är verkligen rosor!!! Och kaffe hos Flickorna på Skäret!!!! Nu blev jag nostalgisk!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Vilket exemplar av Empress Joséphinè!!! Hoppas din nyinköpta blir lika fin!
    /R

    SvaraRadera
  3. Härligt att höra att resan gick bra, det är verkligen rostider nu. Synd att jag blev tvungen att jobba, men sånt är livet.
    Ha en fin helg,
    Lydia

    SvaraRadera
  4. For noen fantastiske steder du har besøkt! Virkelig flotte hager med vakre roser. Empress Joséphine har jeg stått med i hånden på plantemarkedene mange ganger, men alltid kommet hjem med en annen sort. Kanskje det var på tide å få den i hagen? :)

    SvaraRadera
  5. Åh så fint!
    Ser att det hänt massor hos dig som jag missat...det har varit dåligt med bloggandet på sista tiden:(
    Jag passerar ofta Jönköping på väg till barn o barn-barn, hade ingen aning om rosparken....
    Det är jätte intressant med växt/lusthusprojektet....följer det hela med spänning:)
    Fortsätt njuta och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Håller med dig om rosariet i Jönköping, det är väldigt välskött och jättefint. Jag hittade det av en slump när jag körde sonen till Elmia för ett tag sedan.
    Ser fram emot en rapport från Rosuppropet/POM framöver. Blir spännande att se vad ni hittat.

    SvaraRadera
  7. Himmelskt vackert med rosportalen!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder.......
    rosor e ju rätt ok :)
    hoppas allt e väl
    å missa inte

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera
  9. Underbara foton, tack för att vi oxå fick se underbara Rosenlund. Kram Johanna

    SvaraRadera
  10. Fredriksdal är fint men Trädgårdsföreningen i Göteborg är inte så dålig heller ;)

    SvaraRadera