måndag 18 juni 2012

Bästa dagen på länge

tulpanerna sjunger på sista versen men så länge de har blommat


kaprifolen doftar ljuvligt i den ljusa sommarkvällen

pappas syren strävar mot skyn och bakom ligger klätterhortensian i startgroparna, sista sommaren... ?

äppelträdet är fullt av alpklematisen

 

men här har det gått över styr, myskmadran har tagit över och min andra fulhörna är ett faktum

och när blev det så här övervuxet, jag bara undrar


Har haft en heldag i min trädgård, fixar till min fulhörna med nya växter från Skottland. Vem kunde tro att jag någon gång skulle plantera azalea och rhododendron men nu har det hänt! Två klematis blev det också, 'Black Tea' och 'Wadas Primrose'. I växthusrabatten har jag planterat en gul trädpion och gula iris, också från Skottland. Jag gillar växter med minnen från en plats eller en vän. Så varmt och skönt det har varit idag. Hoppas också du har det bra!

Hejdå!

12 kommentarer:

  1. Måste säga att din nya ful hörna är bra mycket snyggare än mina... :-) Visst är det roligt med växter som minnen. Tycker det är så fint med olika växter jag har fått från vänner och bekanta. Ska åka till England på söndag och ska nog försöka få med mig en planta eller två som minne.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vilka fina växter du planterat de kommer säkert att stortrivas hos dig.Och att minnas en resa bara med att titta på växterna är ju fantastiskt.

    Jag tror att du bor i en riktig djungel oj vilken växtkraft.

    Ha det gott
    Trevlig midsommar
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag tycker din myskmadra"äng" är helt fantastiskt fin!! Men, det ligger väl inomboende hos oss trädgårdsnördar, att när växter breder ut sig "för mycket", då blir vi lite ängsliga! ;-)

    Aklejorna har bara exploderat i år och nu får det nog inte bli fler. Men skall man utgå från att de blir ännu fler nästa år, eller går det tillbaks till det vanliga? Nästa år kanske blir ett dåligt aklejår. Jag vet inte.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det ser ganska härligt ut i ditt nya "fulhörn". Den där Wadas Primrose såg jag på facebook häromdagen, den är ju bara bedårande!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  5. Tycker din "fulhörna2 är långt finare än mina;) Har dem lite överallt känns det som ibland. Fast jag gillar ju när det inte är för mycket rabatt över det hela...

    SvaraRadera
  6. Det finns en fördel med en kall vår....

    SvaraRadera
  7. Låååång blomning när det är kallt. Växtsouvenirer är kul!

    SvaraRadera
  8. Det är så roligt att se hur olika det blommar i vårt avlånga land. Hos oss är tulpanerna slut sedan "länge" och våra vita syrener är nu bara fult bruna. Däremot blommar inte kaprifolen än, så det har jag att se fram emot.
    Hm, fulhörna... jag tycker bara det ser fint ut!
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  9. Fniss.. det där var väl ingen fulhörna?! :) Hihi.. kom hem till mig så ska du få se på fulhörnor! :D
    Underbara bilder och jag förstår att du njuter. Nu ska jag skynda mig hem och ta en runda med kameran.
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Härligt med så många spännande reseminnesväxter att plantera. Extra roligt med hemkånkade reseminnen. Men din fulhörna ser härlig ut på bild! Och det göt alla andra foton också.
    Kram
    Törnrosa

    SvaraRadera
  11. Härliga dagar nu - bästa tiden på året tycker jag. Blommar dina tulpaner fortfarande! En rabatt för reseminnen - bra idé! Det ska bli spännande att se vad du hittat för rhododendron och azaleor.
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  12. Du undrade om jag hade förslag på låga limefärgade växter för lite skugga. Japp, ett par. Om du tittar på en av bilderna i det ilägget, det med gult gräs i en liten rund cementkruka kryper det en limefärgad plister där nedanför. Svagt vitt streck i mitten av bladen. Superfin i skugga. Lavendelfärgade blommor, sparsamt.
    En annan bra marktäckare men med lite varning för att placeras i för god jord - gult penningblad. Men ändå lätt att hålla efter bara man gör det i tid.
    Den tredje limegula växten för halvskugga är olika sorters alunrot. Sätt dem tätt så håller de mot ogräs.
    Dessutom finns det småbladiga hostor i mer eller mindre gula toner. Jag kan leta fram några namn åt dig om du vill.
    Kramar
    Törnrosa

    SvaraRadera