tisdag 16 oktober 2012

Tack Törnrosa och mitt nya träd!

 mitt olivträd, ingen perfekt krona, bilden är från augusti

 Korstörne, Gleditsia triacanthos

den rena arten

I våras hade jag och Hallborosen besök av Törnrosa, ett kärt återseende som gav mycket inspiration.
Jag tog intryck av Törnrosa som bl a gillar små träd som inte är perfekta till formen. Min stamfuchsia med "krokig" stam blev plötsligt fin och personlig, och så vidare. Jag har också gottat mig åt att Törnrosa tyckte att mitt plank mot gatan var helt OK. Så positivt att få någon annan som tittar på ens trädgård.

Nu till mitt träd, ni vet jag bad tidigare om tips på ett litet träd, gärna med fin stam och höstfärg. Hade börjat spana efter en rönn 'Carmencita' när en bekant som läst min blogg hörde av sig. Han erbjöd mig ett korstörne och det lär inte bli så himla stort i denna zon (3-4), trädplantan är nu ca 150 cm. Tack J! Känner mig nu lite rådvill, ska jag ersätta svartfläcksrosen med detta eller ska jag placera det någon annanstans (var då?). Jag tar mig en funderare till våren.

Hejdå!

9 kommentarer:

  1. Korstörne är ett underbart träd! Kanske inte jättelitet, ca 5-6 m här, men det har ju tagit några år.
    Lycka till med ditt fina träd!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Grattis till trädet! Hoppas du hittar den rätta platsen.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Oj, den är ju jättefin, jag trodde det var zon2 på den!Hoppas den klarar sig.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, tack, du rara. Så snälla ord. Roligt att du hittat ett träd. Kan det stå en liten bit in från planket, strax/snett bredvid ´Prairie Dawn´? Finns det plats där? För om du stammar upp det får fler växter rum runt och under trädet, tänkte jag.
    Nu blev jag inspirerad av dig att leta efter ett korstörne, har bara haft det gulbladiga förut. Och det är inte precis härdigt här i zon III.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Korstörnet är ett vackert träd.
    Bra med gäster som kan tänka till. Det är så lätt att vara hemmablind.
    Kram :)

    SvaraRadera
  6. Härligt att du fått ett så fint träd! Grattis!
    Planteringsplats??? Om jag får säga vad jag tycker - Ta bort svartfläcksrosen! Du har så många andra friska rosor att njuta av.
    Vi ses på Hallborosens möte på lördag den 18 oktober.
    kram

    SvaraRadera
  7. Baldverket på korstörne är vackert, hoppas att du hittar en bra plats till ditt träd. kram Sophia

    SvaraRadera
  8. Grattis till trädet och ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  9. Det är samma sorts träd som växer här i min zon 4. Det växer långsamt och behöver skydd från snövallar som kan trycka ner och ha av grenar. Annars mycket trevligt och alltid intresserar det mina besökare, då bladen är så finlämmade och se så ömtåliga ut.

    SvaraRadera