fredag 19 september 2014

Sommarplåga


Min största pelargon, P. vitifolium, vinbladspelargon

se så fina blad den har, blommorna är små rosa

min minsta pelargon, 'Brookside Abigale'

en vanlig orangeröd

och rosa
 
denna köpte jag som 'Tant Betty', men den heter 'Torsångspelargon'

'Godshill'

så här kan en pelargon också se ut, en suckulent 'Miss Stapleton', kolla taggarna

'Paton's Unique', stickling från England, min absoluta favorit för närvarande

visst blir man glad av pelargonsticklingar

i alla fall jag

'Arctic Snow'

Och hur går nu detta ihop med veckans tema i Blommig fredag som är Sommarplåga. Jo denna sommar har mitt pelargonintresse tagit fart och jag har blivit mer eller mindre besatt av pelargoner. Är det en plåga, ja jag har ju inte plats för hur många som helst och det känns tufft. Nu har jag 38 olika och har bestämt att de inte får bli fler. Men det är svårt, har upptäckt unikpelargonerna och de är oemotståndliga. Hur som helst är nog pelargonerna ändå mest till glädje. 

Hos Hélena finns flera tolkningar av Sommarplågan!

Hejdå!

15 kommentarer:

  1. Oj, så många fina Pelargoner. Så prydligt det ser ut med alla hyllor med blommor. Sådana trevliga "plågor" kan man ju stå ut med:-)

    SvaraRadera
  2. Som jag känner igen mig:-) "Plågor" som detta kan komma plötsligt och utan föraning och så är man fast.
    Va många fina Pelargoner du har, det var verkligen variation bland sorterna.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Lätt att bli fast i pelargonträsket. Jag har varit i massa olika blomträsk-plågor men det värsta brukar lägga sig efter nåt år ;)

    SvaraRadera
  4. Såna plågor kan man ju stå ut med. Även om det är en ändå större plåga p vintern när de skall förvaras inne ojojoj det är fullt överallt hos mig då
    Önskar dig en fin helg
    Kram meta

    SvaraRadera
  5. En ganska trevlig plåga:) Så många olika fina du har.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Så många fina pellissar Du har. Vackra blommor och blad i all ära, men jag kan ju inte låta bli att känna för den med taggar. Platsbrist är verkligen plågsamt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Den 'plågan' gillade jag! :) Vinpelargonen var helt ny för mig, den måste jag skaffa (är 'plågad' av samlarbacillen sedan många år tillbaks)! Ha en skön helg! :) Mia

    SvaraRadera
  8. Jamen det var väl en angenäm plåga! Så fint med alla pelargoner!
    Jag har också sneglat mera på perlagoner nu, kul!
    Trevlig vecka!
    Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  9. Ja pelargonier må man ha, men jeg har ikke på langt nær så mange som deg:) Det finnes så mange fine!

    SvaraRadera
  10. Pelargoner är härliga, jag har haft svårt för att göra mig av med även om jag inte får plats vintertid, har dem ju i vanliga fönstren ... Nu har jag blivit rätt tuff och låter dem stå men klipper bort om det börjar spreta iväg åt något håll.

    /Jenny

    SvaraRadera
  11. Ohh vad fint du har det i växthuset.
    Vinblads pellis får jag försöka få tag på till sommaren. Jag gillar pelargoner som blir stora.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  12. Så bedårande pelargonbilder! Det är en imponerande samling du har. Jag har också fastnat för pelargoner, problemet är att ta hand om dem under vinter. Men inte har jag så många som du har.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Mmm, det är så fint med pelargonier. Och så många du har. Gissar att de trivs superbra där i ditt vackra växthus. Skulle jag också göra...
    Hej hopp och kram!

    SvaraRadera