fredag 27 februari 2015

Favoritsyssla

'John Davis' och 'Valdemar'

'Hybrida', här måste jag stå på stege

'Mme Hardy', se så den hänger, behöver klippas rejält men ändå inte alltför mycket eftersom den blommar på fjolårsskotten.

'Officinialis' i förgrunden, bakom 'Tuscany Superb' med flera.

Jag vet precis vilken som är min favoritsyssla i trädgården, beskärning! Först ut är syren- och vidjehortensia, sedan övergår jag till rosorna. Jag kan gå och titta under vintern hur jag ska lägga snitten, det är så himla kul. Tänka på hur busken utvecklas beroende av var jag klipper. Vilken sorts ros och vilken typ av beskärning som behövs. Efter att min trädgård är klar är det bara att hugga in på Kärleksstigens rosor, 150 stycken, men då är vi tack och lov flera som hjälps åt. Nu ska jag köpa en ny sekatör, har aldrig haft en Felco. Är de så bra som man kan tro, känns inte särskilt skön i handen. Vilken är din favoritsekatör?

Kolla in fler favoritsysslor hos Hélena i Blommig Fredag, det ska jag göra.

Hejdå!

24 kommentarer:

  1. Så vackert det är med alla rosorna. Vet inte om jag håller med dig om att klippa är en favorit, det kanske är därför inte mina rosor är så där fina,
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Jeg forstår godt at du liker å klippe rosene, og dine er jo så fine!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  3. Sekatören är nog det mest använda trädgårdsverktyget här även om jag inte har så många rosor. Har inte hittat nåt favotirmärke men lägger Felco på minnet. Däremot har jag 4-5 slutkörda sekatörer och nya som jag inte alls trivs med. Nån råkade jag köpa för den var så snygg, sån vekling är jag : )
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Beskärning! Originellt val - men säkert förklaringen till att du lyckas så extremt bra med dina rosor!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiskt fina rosor du har det syns att du har hand med dem.
    Jag njuter verkligen av dina bilder.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  6. Ja, det ör roligt att beskära bara man slapp ta hand om det taggiga renset efteråt :)

    Det är som en dröm att titta in i din rosträdgård :)

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Enig med siste! Kjedelig å fjerne avkappet. Tja, den beste sekatøren er den for tiden skarpeste...
    Jeg investerte i en Felco (i damestørrelse) i fjor, og den er bra!
    Blir syk av lengsel når jeg ser bildene dine.

    SvaraRadera
  8. Men visst är det underbart att njuta av sin trädgård, på många sätt.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  9. Åh å många vackra rosor! Syns att du kan det där med beskärning! Har lite olika sekatörer. Den nyaste från FISKARS.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Så härligt med alla rosor! Jag har ett helt gäng sekatörer, dem har en tendens att försvinna ibland och sen när man precis köpt en ny kommer dem fram:) Har ingen speciell favorit. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  11. Och det har du gjort bra, att döma av dina fina rosenbuskar. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Förstår att du måste vara bra på det där med beskärning med tanke på alla fina rosor du har.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Vilken underbar och väldoftande syssla!
    Trevlig helg!
    Milla

    SvaraRadera
  14. Åh! Jag skulle behöva följa med dig och lära mig. Här klipps lite si och så, men jag har förstått (alltid något =oP) att det här med beskärning är en konst och det krävs nog en del kunnande från att det, som i mitt fall nödvändiga onda (bokstavligen, taggarna sticks) blir till en favoritsyssla. Inspirerande inlägg med fantastiska bilder!
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder på dina vackra rosor, syns att du kan det där med beskärning!
    Trevlig helg!
    Margot

    SvaraRadera
  16. Skrev ett långt inlägg gick inte att skicka povar igen

    SvaraRadera
  17. Önskar att jag vore bra på att beskära, jag föröker verkligen, men resultaet blir inte bra.
    Sekatör har jag gjort av med två stycken av samma sort, vet inte fabrikatet just nu.
    Men är röd o gul o köpt på mässan.
    Sen har jag en liten som jag köpt på ulriksdal, såg att de hade dessa på Coop tidigare också.
    Allt trädgårdsfolk på Ulriksdal har en sån i fickan.
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  18. Vad trevligt att få se så fina bilder av din vackra trädgård!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. jag älskar också beskärning, speciellt formklippning: http://formklippningtopiary.blogspot.se/
    Rosor behöver man inte beskära jämnt och ständigt, inte i England, där låter man dem växa höga.

    SvaraRadera
  20. Vilka vackra rosor och rosbilder :) Beskärning är en syssla jag ofta skjuter upp, vet inte riktigt varför men jag tänker sen... Min favoritsekatör är en Felco men med två fasta handtag. Har köpt varianten med ett rullande handtag på STA möte men gillar den inte...

    Lycka till med valet! Carina

    SvaraRadera
  21. UNDERBARA rosor:) hoppas ni haft en lika vårsolig helg som här i GBG, nu ser man hopp efter mörker.

    Vill du se ett UNDERBART tornhus kan du kika in min blogg:)

    ha en fin ny vecka

    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

    SvaraRadera
  22. Åhh så glad jag är att jag hittade in till dig! Vi har tänkt köpa en honungsros till vår trädgård och velar lite mellan olika sorter. Om jag inte vimsar bort mig helt nu.. 'Hybrida' är en honungsros va? Isånnafall. Hur är den? Något att rekommendera? :) Är lite den jag velar mot iallafall, kul om jag kasnke kan övertala mamma haha :)
    Hoppas du har tid att kika in med ett svar :)
    Ha en trevlig helg!

    www.riddarsporren.blogg.se

    SvaraRadera