fredag 30 oktober 2015

Färgbomb

Min trädgård är inte känd för färgbomber, möjligen doftbomber när rosorna blommar. Men då och då dyker något klatschigt upp.

Nya tulpaner fylls på varje år och blandas med de gamla som finns kvar.


Orange, lila och vitt
 
Rosa!
 
'Officinalis' är verkligen färgstark
  
'Officinalis' och Negritjanka

'Président de Sèze' och 'Romantika'

Nu försvinner färgerna alltmer i trädgård och natur, strax november, men många färgrika bilder finns att glädjas åt. Titta in på Blommig fredag hos Hélena!

Hejdå!

32 kommentarer:

  1. Vilken färgprakt, så vackra bilder.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Så snyggt med den mörka clematisen tillsammans med officinalis.
    Läckert med alla färgstarka tulpaner.
    Baronesse är en av mina provodlingsrosor, en av de jag är mest nöjd med. En toppenros:)
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så vackert, vilken färgexplosion. Ha en fin hösthelg. Carita

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder! Fastnade för den sista bilden med rosor och klematis i ljuv förening.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  5. Vilka klatschiga tulpaner och rosor och clematis är alltid vackra tillsammans. Ha det bra i helgen.

    SvaraRadera
  6. Alle er kjære fargebomber i hagen :) Gleder meg til å se dem igjen!
    God helg!

    SvaraRadera
  7. Den rosen var ju väldigt fin.Och även tulpanerna.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  8. Härliga färger och färgkombinationer!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Man längtar till våren när man ser dina tulpanbilder - vilken färgprakt!
    Trevlig helg hälsar Anna

    SvaraRadera
  10. Jeg synes særlig tulipankombinasjonene i det første bildet var flott. De mørke tulipanene ga fin effekt.

    SvaraRadera
  11. Härliga färger! Höstfärger i alla ära, men tulpanfärger smäller högre!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Vad skönt att snart våren är här. Dina vackra bilder får mig att längta dit :)

    SvaraRadera
  13. Härligt med färger. Och när de bara sticker upp emellanåt så blir man nästan ännu gladare.
    Ha det gott ♥

    SvaraRadera
  14. Nu blev jag påmind om att jag inte köpt några tulpanlökar i år, får göra det nu. Vill gärna ha lite oplanerad färgsättning, din första bild är så fin.
    Har beställt några rosor från Odla som jag ska gräva ner på söndag, blir spännande nästa år. Köper ett par nya rosor varje år och hoppas på en fantastisk rosenträdgård så småningom.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  15. Hej Inger!
    I höst har jag köpt några kombipåsar av tulpaner i bombastiska färger.Så nu är det bara en lösning på rådjursproblemet som återstår. Jag såg på TV häromdagen att ett preparat med fårfett i var effektivt och ekologiskt.
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  16. Dina tulpaner var ju verkligen färgstarka. I somras när vi passerade, minns jag mycket färg!
    Trevlig helg.
    /Anette

    SvaraRadera
  17. Tulpaner gör mig glad. Tack för härligt inspirerande bilder! Nu håller jag tummarna för att isskorpan tinat bort så jag får ner mina lökar i jorden.
    Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
  18. Dina tulpanbilder är fantastiska! Håller på att göra om en plantering o tänkte att jag inte sätter några lökar där i år, men nu... Nu tvekar jag. Ditt fel! Eller kanske snarare din förtjänst, ha ha!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  19. Fantastiska färgbomber du bjuder på! Skulle gärna känna spår av doftbomberna med;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  20. Vet du... Jag fattar inte det där med tulpaner. Jag sätter lökar. De blommar och försvinner. Sen sätter jag nya nästa höst och hur i helskotta ska jag kunna hålla ordning på vilka färger jag sätter var??
    Så jag fattar att du, och jag, får färgbomber :)
    Och snyggt men säkert lite knäppt blir det!

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  21. Läcker färgbombning! Nu är har ögonen vant sig vid den intensivt gulröda färgskalan som hösten bjuder, så rosa och lila känns oerhört fräscht.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  22. Vilka fina bilder! Doftbomber låter inte dumt det heller:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  23. Vilken fin combo 'Président de Sèze' och 'Romantika' är. Din Officinalis är verkligen fenomenal! Men nu blir jag alldeles förvirrad! Jag ser nu när jag googlar att mitt frågetecken absolut kan vara La Ville de Bruxelles och jag tycker att jag har en svagt minne av det. Men vad är då min andra rosbuske som jag har kallat La Ville de Bruxelles?? Se Mina rosor Del 1 fjärde bilden! Vad kan det då var för ros? Den är helt underbar lite rufsig i blomman och den ser nästan två färgad ut då den bleknar väldigt med åldern. Tack Inger du är verkligen min rosguru!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det vara 'Blush Damask'?

      Radera
    2. Jag tror inte det för jag har 'Blush Damask' på två andra ställen och dom ser helt olika ut!

      Radera
    3. OK. Om du vill, fråga på FB Vi som stöder Svenska Rosensällskapet.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Tack för tipset det ska jag göra!!!

      Radera
  24. Åh så vackert! Vilken fröjd! Ha det gott och tack för din kommentar hos mig! Kram :)

    SvaraRadera
  25. Oh vilken blomning och färgkombinationerna är fantastiska.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera