torsdag 16 juni 2016

Förlåt mig 'Wada's Primrose'

'Wada's Primrose', från gatan, står näst högst upp på stegen för att kunna se Wada i ansiktet. Blommorna något hopslagna pga regn och blåst.

Från gården, marknivån något högre här.

Sista tulpanerna, 'Elegant Lady', var i mitt tycke inte så eleganta. I bakgrunden en äng av vit brunnäva, snart måste jag göra något.

Trädpionen hade en blomma förra året, nu utökat till fem. Också från Skottland, NGS trädgård med slott, gillar mina souvenirer.

Alpklematisen är snart en meter och högre kommer den att bli, vilken växtkraft trots total nedsågning. Se här. För övrigt ser mina klematis skrala ut i år, förstår inte varför. Har behandlat dem som vanligt, dvs inte alls, men kanske brukar jag vattna tidigt. Nu har jag tänkt att det faktiskt har regnat en hel del.

Hur kunde jag vara så dum, av någon underlig anledning hade jag fått för mig att 'Wada's Primrose' tillhörde beskärningsgrupp 3, dvs beskärs till ca 30 cm varje vårvinter. Men till slut fick jag veta att den är grupp 2, som blommar på fjolårsved och därför inte ska beskäras på våren. Så i höstas fick den ett skydd av säckväv för vintern som den klarade galant. Och tidigt kom knopparna, är så glad att nu få se den i blom. Liknar 'Guernsey Cream' en del men tror den har större blommor. Köpt i Skottland 2012.

Hejdå!

7 kommentarer:

  1. Man kan inte göra allt rätt jämt. men det går att reparera till nästa år ju. Så vacker den första bilden är.Trädpion har jag ingen, de är fina och tar lång tid på sig. Det har även min buskpion gjort, i år är det tre knoppar är såå nyfiken på hur den ser ut har nästa glömt det.Gul ska den vara
    Ha nu en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig klematis, Wadas Primrose, den skall jag lägga på minnet. Pionen har en underbar färg. Min alpklematis växer också otroligt mycket på en säsong, får lov att klippa bort ganska mycket av den, varje år, men den verkar inte bry sig så mycket, den blommar otroligt ändå.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig färg på din trädpion, nästan lite rostfärgad. Hoppas dina Klematis rycker upp sig, jag vet ju hur tjusiga de brukar vara. Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  4. Så elegant hon är den där Wada!
    Vad händer om man inte beskär sådana som tillhör grupp 3?
    Här kom äntligen några droppar från ovan igår. Nu kan jag pusta ut ett slag och ägna mig åt ogräsrensning och snigeljakt. Alltid är det något när man har trädgård!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Det är knepigt det där med beskärningsgrupper och Klematis tycker jag.....av den anledningen köper jag bara sådana som ska klippas ner varje vår - då kan det liksom inte bli fel:-)
    Vilken läcker färg det var på din Trädpion - ursnygg!

    SvaraRadera
  6. Tillbaka hemma i Wales igen.
    Trevlig souvenir från vackra Skottland!
    Ha en fin trädgårdshelg!

    SvaraRadera