torsdag 15 juni 2017

Månadsbilder juni

Oj vad det har blåst senaste veckan, 'Chloris' 4 m hög låg dubbelvikt så man fick krypa under för att komma in genom porten. Igår fick jag hjälp att förankra rosen i grannens vägg, tur den är taggfri. Efter blomning blir det nedklippning.
 
Hostorna är så fräscha nu, ja de som igelkottarna inte rört iallafall.

Har fått pippi på att kolla in gamla äppelträdet som nu är stomme åt alpklematis och klätterros 'Russeliana'.

Myskmadran frodas milt sagt, undrar om det är försent att göra buketter och torka, har aldrig tagit mig tid till detta.

Juni har bjudit på alla sorters väder, senaste tiden har vi äntligen fått lite regn, och nu är det högsommarvärme. Förra helgen var intensiv och inspirerande på STA:s riksmöte i Kalmar, kanske kommer några bilder senare. Nästa helg midsommar, tyckte jag hade så gott om tid till dess men dagarna går fort även om de är långa. Något alldeles speciellt med de ljusa nätterna nu.

Flera månadsbilder hittar du HÄR i Blommig fredag. Hejdå!

9 kommentarer:

  1. Myskmadran är frodig och växtvillig men så vacker också :) Fungerar det bra att odla alpclematis tillsammans med ros? Hur funkar det att klippa rosen? Fast det kanske inte behövs. Kombinatonen låter väldigt vacker.

    Visst har det varit mycket av allt - mycket regn, mycket blåst och så sol :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Myskmadran är fin, härlig vit marktäckare. Trädet ser fint ut med sina klättrare.
    Vi har haft några riktigt varma soliga dagar, men nu är det mulet igen.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Så fint det gamla äppleträdet är. Här är det sniglarna som går på hosta, inte igelkott!
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Så frodigt det är hos dig, inte kan man ana att det varit (och är) torrt! Rosorna tycks trivas utmärkt, i alla fall när det inte blåser. Äppelträdet är verkligen helt magnifikt!
    Ha nu en riktigt bra helg!

    SvaraRadera
  5. Jag beundrar din myskmadra så mycket! Ännu har jag inte haft möjlighet att besöka plantskolan där jag tror de finns.
    Den senaste tiden har vi fått ganska mycket regn och det var länge sedan jag njöt så mycket av regn, trädgårdarbetet avstannar dock regniga dagar men det frodas desto mer.
    Ha en fin försommarhelg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Myskmadra gillar jag trots det dåliga ryktet om spridning. Vi har den under en nutkacypress där den trivs bra och det är rätt enkelt att hålla den på plats. Vi var också på riksmötet och vår buss hamnade på Öländska trädgårdar. Kul och annorlunda trädgårdar. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Ja, nog har vädergudarna varit omväxlande, tur att du kunde rädda din ros. Inte alltid det går om blåsten ställer till det.

    Hostorna är fantastiska just nu med sin fräscha grönska. Jag har inga sniglar som äter på dem så jag får njuta av deras vackra och varierande bladverk.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  8. Myskmadra står på min lista över "måste-ha-växter"...den är så söt och ska visst vara bra mot kirskålen också!
    Härliga bilder du bjuder på från din trädgård :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  9. Kul att ni hade en avkopplande helg i Kalmar men synd att vi inte hann träffas mer än vi gjorde. Det var verkligen intensivt men väldigt roligt att vara arrangör och trädgårdsägare uder Riksmötet.
    Så fint det blivit med det tuktade äppelträdet! Och Myskmadran på marken är ljuvlig.
    Här börjar det skymma nu men jag gissar att det fortfarande är ljust hos dig. Härliga sommar!
    Kram

    SvaraRadera