tisdag 15 maj 2018

Värmerekord i maj

På trappan just nu, aurikel, sockertoppsgran och gräs intill. Gräset fick bo i växthuset i en mindre kruka under vintern.

 Den bästa tiden är nu, allt är fräscht.

 Pappas primula, har jag visat hundra gånger tidigare.

Mot äppelträdet, här har jag grävt upp några rosor. Varje ros har jag ersatt med riddarsporrar eller strandveronika för att få något högväxande.

Åt andra hållet, lavendeln är klippt.

Gillar rododendronknopparna, nu borde jag inte bli förvånad över att själva blommorna är så mycket ljusare i färgen.

Den här söta primulan ska få flytta till stugan.

Men titta vem som kommer där

 morgon och kväll prasslar det i löven när igelkotten kommer, eller om det är flera

springer alltid längs väggar och plank. Undrar om det är samma som förra året, då hade jag en hel familj. Och här är min nya kompostbehållare, Greenline Mully, är väldigt basic men känns bra. Rymmer 360 l, min förra var på 400 l. Ser ingen skillnad.

Nu till stugan som syns till vänster. Bergenian är planterad på en kulle av Edit som bodde här för länge sedan. Känns tryggt att veta. Finns också pioner och rosenspirea som hon planterat, skulle inte drömma om att ta bort dem. Och massor med malva. Jag har fortfarande drömmen om att stugan ska vara inbäddad av rosor och nu är jag en bit på väg. Annars får det vara typ naturtomt med tall, gran, rönn och björk och gräsmatta. Javisst ja, i höstas planterade jag näverhägg, pärlrönn och trädpion. Något säger mig att jag en dag kommer att lämna min stadsträdgård, därför är jag upptagen med att flytta en del växter till stugan.

Men vilken värme, 26 grader idag. Vi har redan haft varmare i år än på hela förra sommaren. Känns helt fantastiskt men lite chockartat. Här finns fortfarande snö kvar i skuggiga lägen.

Nu ska jag kolla vilka bloggar som länkat till Trädgårdsfägring.

Hejdå!


10 kommentarer:

  1. Hej Inger!
    Nyss var det vinter hos dig, och nu är det sommarvärme, otroligt. Ser inga igelkottar, tyvärr, de är så söta. Härligt att du låter de gamla växterna vara kvar. Låter skönt med en stuga inbäddad i rosor.
    Ha det fint / Kram Marika

    SvaraRadera
  2. Hej Inger!

    Underbar lökblomning hos dig, här har de blommat över i den hemska värmen vi haft de senaste veckorna. Lyckans ost som har en kotte i trädgården, det saknar jag här.

    SvaraRadera
  3. Skjønner godt at du vil beholde det som var på stugan når du overtok, og at det kjennes godt:-)
    Mye fin løkblomstring i hagen din. Det meste av løkblomstringen er over her.
    Nyt maidagene/Eirin

    SvaraRadera
  4. Så trevligt med en igelkott i trädgården. Det har jag tyvärr aldrig sett här. Underbar blomning hos dig. Det kommer mycket samtidigt nu.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen skönt att sommaren kommit! Önskar att jag också hade igelkott hos mig.
    I morgon kommer jag att få fler höstfloxsorter så jag ska utöka min grusgångsrabatt:)
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Försommar och maj har levererat! Hoppas sommaren blir skön...härliga bilder du bjuder på!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Mmm... när jag ser första bilden med sina trampstenar så tänker jag på en annan bild med en stor snöhög där. Känns nästan som igår för jag har rätt kort minne :)

    Tyckte jag var van vid höga temperaturer men när jag kom av planet här i North Carolina stog tempetaturmätaren på +33. Nu mer normalt mellan 20-30 men så himla hög luftfuktighet. Det är chockartat efter den kalla vintern.

    Så fint att du vårdar hennes gamla växter och planteringar tänker jag :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera

  8. Beautiful Pictures.
    I loved meeting the blog.
    janicce.

    SvaraRadera
  9. Från vinter till sommar, det gick fort!
    Här i Wales har det varit lite lugnare med naturens framfart. Sol och värme här också.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Men vilken söt igelkott! Igelkottar har jag inte sett sedan jag var barn tror jag.
    Vilken blomning det är hos dig just nu - verkligen snyggt!
    Kram Nora

    SvaraRadera