måndag 18 juni 2018

Rosor till midsommar

'Aïcha' och 'Frühlingsduft'

'Frühlingsduft'

'Nevada', 'Aïcha', 'Frühlingsduft' och 'Frankfurt' är fyra lättodlade rosor.

Vid stugan blommar POM rosen Gammelsträng den 9 juni

liksom midsommarblomster.

Jag uppskattar att rosblomningen är cirka två veckor tidigare än normalt, det har ju stannat upp lite nu efter omslag till svalare väder och t o m lite regn har fallit. Och till midsommar blir det ännu kallare, hur kan det komma sig att midsommaraftonen alltid är kall och regnig, jag fattar inte. Nu vilar jag ut efter en intensiv helg på STA:s riksmöte i Stockholm, 8 trädgårdar på 1½ dag, mycket inspirerande.

Önskar glad midsommar och länkar till trädgårdsportalen Trädgårdsfägring! Hejdå! 


13 kommentarer:

  1. Hej Inger!
    Helt fantastiskt med dina klätterrosor, får nog se till att skaffa några fler. Vi har också fått lite regn och det är svalare väder. Förstår att du behöver vila dig, låter som en intensiv helg, men säkert kul.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,rosorna jag visar är inga klätterrosor utan buskrosor som har fått växa sig höga.

      Radera
  2. Ljuvliga bilder! Önskar jag hade lika god tumme med rosor.
    Glad midsommar!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vackra rosor och tidig blomning även här. Och de verkar friska och fina i år, rosorna. Nu är det vanligt sommarväder här, kommer en skur (ca 2 mm) varje dag och det behövs.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga rosor och vilka härliga midsommarbilder. 'Aïcha' har jag också men den är i princip utblommad hos mig. Dessutom har ett par grenar torkat och dött så dom måste jag ta bort. Men det kommer nytt nerifrån så det är nog ingen fara.

    Önskar dig en glad midsommar!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Underbara rosor. Här i Wales verkar det vara ett mycket bra rosenår och jag njuter varje dag av mina.
    Ha en glad midsommar!

    SvaraRadera
  6. For en herlig roseblomstring hos deg. Ja, det var deilig at de kom litt tidligere i år. Samtidig kunne jeg ønske at
    det varme og fine været, spredde seg litt utover sesongen. For som du sier, så har det ofte en tendens til å være dårlig vær Midtsommer. Vel, vi får nyte den likevel:)

    SvaraRadera
  7. Vackra bilder! Inte är det ofta som rosorna blommar för fullt till midsommar. Besökte också riksmötet men vi var bara med på fredag och lördag men mycket fint fick vi se.
    Glad midsommar!
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Underbara rosbilder! Blir så glad av dem, speciellt nu när jag inte har egen trädgård.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Jadu... det kan man undra? Kanske lite som alla påskhelger jag tog långledigt för trädgårdsjobb och vad hände då... Underbara rosbilder och midsommarblomstren så fina. Det känns trots att skönt att det blivit lite svalare och regnat en del.

    HA en härlig midsommar! Kram, Carina

    SvaraRadera
  10. Ja, tänk att det ofta är kallt just på midsommar. Senast vi firade i Hudik (för fyra år sedan) var det sex grader varmt och blåsigt. Även detta år verkar bli kyligt både hos er och oss.
    Vilka rosor du har! Underbart vackert!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara rosor! Ja det är nog rosornas år i år...t o m jag har några som blommar! Jag som aldrig lyckas med rosor :)
    Ha en skön midsommardag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  12. Amazing rose bushes!
    I`m your new subscriber in GFC
    Follow back? Sunny Eri: beauty experience

    SvaraRadera