tisdag 2 oktober 2018

Fönsterkavalkad

På fönsterbrädan Jay´s Golden Bird´s Egg, Crystal Palace, Cook´s Birds Egg. På bordet Norrland, Vectis Finary, Sancho Panza. I ampel P. fulgidum

Nerklippta vild-, doft- och unikpelargoner: Polka, P. crispum, P. acetosum, Concolour Lace, Claret Rock Unique, White Unique. På bordet P. capitatum

Mrs Pollock, Wilhelm Languth, Bollnäs, Master Piece

Vit Mårbacka, Miss Stapleton, Arctic Snow, P. fragrans, Signes enkla vita, Tessaloniki

P. tetragonum, Dodd´s Super Double, Kelette, Anita, orkidé, suckulent

Odensjö Symfonia, Mårbacka, Tant Betty, Stora Hyttnäs, Stilleryd

 Dallimore, kaktus, brundfelsia, Angel Eyes Orange, crassula


 I köksfönstret mot norr: hängande hoya med doft av liljekonvalj, ampelfackla, hoya, lagerblad, Arbrå, Augusta

Sticklingar P. acetosum, Unicorn Hot Pepper, Kronprinsesse Mary, Coronia, Black Magic Appleblossom

Ingen pelargon, orkidéerna lever på övertid och ett par reseminnen

Sticklingar Claret Rock Unique, doftranka, sticklingar P. capitatum, Aqvarello, Mme Thibault

Ålsta Ulla, Chu chu, Oxarv, Peppermint Star. I ampel Americana White Splasch 09

 Paton´s Unique och

Mme Nonin står på rumsbordet. Båda är unikpelargoner och har ett oregerligt växtsätt. Ska klippas ner så fort blommorna vissnat. Paton´s Unique såg jag första gången på Kiftsgate och blev helt betagen.

Krukväxter har jag haft många och på senare tid är det pelargonerna som är mina favoriter, jag har blivit samlare i liten skala jämförelsevis. Har fotat för mitt eget minne att jämföra med min pelargonlista. Det här är nästan alla min fönster i stan. I stugan finns ytterligare fönster med pelargoner och på båda ställena pelargoner i källare. Och några väntar fortfarande på brotrappan dit jag inte tror att frosten når ännu.

Utanför fönstren kan man se lite höstfärger. Härliga dagar har vi haft, hoppas de fortsätter. Nu länkar jag till Trädgårdsfägring där trädgårdsbloggar samlas.

Hejdå! 

10 kommentarer:

  1. Jisses vad många. jag vågar inte köpa pelargoner av risk för att trilla dit på samlande. Skönt att ha ett inomhusfokus att ta till nu när det är höst ute.
    Ha det gott
    Helene

    SvaraRadera
  2. Så vackra unikpelargonerna är - helt nya sorter för mig !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Hej Inger!
    Har för första gången lyckats med att hålla pelargoner vid liv. Köpte först tre Engelska som blommade fint, och senare tre till, som blev otroligt vackra när de hamnade i växthuset. Men jag måste ta in dem, snart. Så många fina du har.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. These are such beautiful looking flowers, your garden is turning out lovely! Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts. Love seeing this.
    World of Animals

    SvaraRadera
  5. Så fina sorter du har :) Paton's Rouge och Mme Nonin gillade jag färgen på. Just nu har jag inte en enda pelargon. Ska försöka hålla mig till att inte köpa några förrän jag har vettiga fönster att förvara dem i. Förra årets, sommaren -17, hade jag enormt fina doftpelargoner men sen ingen bra förvaring... :(

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Fint du har det på dina fönsterbrädor! Mina pelargoner står fortfarande i växthuset och frost har det redan varit, inte bra alls! Veckorna går alldeles för fort...
    Varm höstkram från Titti

    SvaraRadera
  7. Din samling av pelargoner och andra krukväxter är imponerande! Alla ser så välskötta och välmående ut, du har verkligen hand med växter.
    Härliga, vackra hösten är här .... men jag gillar inte när det stormar.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Oj så fullt du har det i dina fönster. Men det är roligt att ha på sommaren i full blom.
    Då kan man klippa ner dom även nu på hösten. Det har jag aldrig gjort förut. I år var jag tvungen att klippa ner och sätta sticklingar av Blossom för de fick inte plats i påsen som jag brukar göra. Alla sonalpelargoner, mårbacka och blossom ställer jag i påsar och knippsar igen i ca 10 graders rum.De andra har jag inte vågat det med. Nu ska jag nog klippa ner några till som jag tycker är för stora.
    Ha det gott och väl mött bland pelargonerna i vår.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Godt du har mange vinduer:-)
    Her har vi hatt mange frostnetter nå, så i løpet av morgendagen håper jeg alle pelargoniaene er inne i overvintringsrommet. Det står fortsatt mange på vent i drivhuset.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  10. Fint tema, fönster. Så svenskt med alla dessa blommor i fönstren! Vackert!
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera