söndag 6 januari 2019

Drömmar

Här på en kulle vid stugan stod två jättebjörkar, tänkte försöka dölja stubbarna med lite växter. Vill inte ha något högt så att det ännu mer blir som en ö i gräsmattan. Här är skönt att sitta och titta mot sjön, alltid sol. Det enda jag planterat är ormbunkar och liljekonvaljer, tror jag ska flytta konvaljerna till en skuggigare plats. Silverarven fanns sedan tidigare. En liten väg skiljer vår tomt mot grannen.

En kortare häck av gallicarosor mot samma väg som ovan. Bild från juni 2018. Blommade inte alls så rikligt 2018, förmodligen pga den extrema torkan. Både högre och tätare ska den bli för att avgränsa en del.

Hemma i stan, så prunkande, inte alls så magert och torftigt som i stugan. Men ingen utsikt och inte lika rofyllt. 'La Noblesse' kommer jag att flytta till stugan till våren. 'Hybrida' går inte att flytta haha.

'Tuscany Superb' i förgrunden

'Tuscany Superb' bildar många rotskott och är planterad vid stugan liksom många andra rosor, buskar och perenner.

Just nu finns tre trädgårdar i mitt huvud. Min stadsträdgård är under avveckling eller nedtoning. Trädgården vid stugan skulle inte alls bli av. Jag hade tänkt den som naturtomt. Men det är svårt att låta bli att drömma, plantera och skapa. Vilt, naturligt och inte alltför skötselkrävande vill jag iallafall ha det. Den tredje trädgården befinner sig på planeringsstadiet, en stadsträdgård som är ännu mindre än nuvarande. I mina drömmar är en flyttning på gång, ska det bli av 2019... ?

Jag länkar till Trädgårdsfägring. Hejdå!

Hejdå!

5 kommentarer:

  1. For en vakker blomstring :)
    Nei, noen av gallicaene streiket i sommer. Veldig flott med en hel hekk av dem *drømme*!
    Vanskelig å la være å plante og skape, ja! Jeg har bare en hage, men den delen som er naturtomt begynner å få mange rosebusker (og annet) på seg....

    SvaraRadera
  2. Hej Inger!
    Vilken fin utsikt du har, och din hemmaträdgård med alla rosor och riddarsporrar är så fin. Hoppas du hittar en perfekt tredje trädgård, och att du får ett fint trädgårdsår.
    Kram /Marika

    SvaraRadera
  3. Hej Inger!

    Den översta bilden kan jag titta länge på, fantisera att jag sitter där på bänken och tittar ut över vattnet. Och 'Hybrida' är nog inte så lättflyttad, men magnifik är hon. Jag hoppas att din dröm slår in, att du hittar dina drömmars stadsträdgård under året som kommer.

    Önskar dig en skön kommande vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Hej Inger!

    Den ligger vackert er stuga. Klokt att du minimerar arbetet, det är förmodligen baserat på din kunskap och erfarenhet om vad en trädgård kräver. Idag, om jag började om skulle jag aldrig bygga upp en stor trädgård igen men vad visste jag då, för många år sedan.

    God fortsättning!

    SvaraRadera
  5. Är väldigt glad att sett din stadsträdgård. Förstår att den innebär mycket jobb för att få den så fin. Såklart du får planer även vid stugan. Liljekonvaljer, ja äntligen planterade jag mina där de kan få breda ut sig.
    Kramar
    Anette

    SvaraRadera