tisdag 1 september 2009

Blomning och återblomning


















De återblommande rosorna har nu sitt andra flor medan mina klematis blommar vidare, eller har ännu inte slagit ut sina knoppar. Jag hoppas att de hinner. Här 'Nevada' och 'Victoria'.














Jag har bara en klematis i denna färg, är mittemellan mörk och ljus, skiftar i både rött och blått. Så fin.














'Victoria' i motljus.


















'Ekstra' har en skuggig växtplats och blir därför inte översållad med blommor, men jag tycker ändå väldigt mycket om den. Är ljusblå och rosa, nästan vit och lyser upp i mörkret.
















































'Etoile Violette' blommar snällt vidare...














...liksom 'Emilia Plater' på min rosen- och klematisportal i hässjevirke.

Flera har undrat hur många klematis jag har. Enligt min förteckning har jag ett 30-tal, men alla är inte stora och fina. Flera har vissnat ner men jag dödförklarar dem inte omgående. De kan komma upp nästa sommar, eller nästa.

Kvällarna blir allt mörkare men vilken underbar början på september vi fick. Vi har i dag haft + 24 grader. Inte illa. Bådar gott för mina klematisknoppar.

Hej så länge!

9 kommentarer:

  1. Jag är jätte imponerad över alla dina fina växter, underbart med återblommande. Säsongen är så kort här hos oss vi behöver verkligen höstblommningen. Min ampelklematis blommar för fullt och har massor med knopp, hoppas bara att jag fixar vinterförvaringen.
    Skönt med värmen, men jag tycker det är lite skruttigt att det är så fint väder när man jobbar och skitväder på helgen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Den ena vackrare än den andra...Härligt med rosorna som blommar igen...ävenom de är lite färre och lite rufsigare än första omgången...(iallafall hos mig)På något vis är det lättare att njuta av dem nu, kanske för att de inte är så många.

    SvaraRadera
  3. Härliga färger! Hoppas att mina nyplanterade klematis blommar lika fint nästa år, just nu är de lite "slokiga".Brukar du ta klematisfrö av dina plantor?

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Och du, dessa omblommare är verkligen underbara. Man blir så glad!

    SvaraRadera
  5. Åhh...det var en stor samling Clematisar, men så är de helt underbara i blomningen och tänk att de orkar blomma fortfarande!
    Mina ynklig fyra st olika clematisar bleknar i din samling ...fniss.
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  6. Så mange vakre clematis :) Og 30 sorter... Det er noe å drømme om for en som ikke har flere enn man kan telle på en hånd :)

    Ha en fin kveld! Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  7. Ja vi hoppas på en lång och varm höst.
    Det är det bästa man kan få.
    Älskar sept.
    Fin fina klematisar du har.
    Annika

    SvaraRadera
  8. Ja när jag ser dina clematisar så är det bäst att jag sätter fart och skaffar flera. Så många som 30 det har jag inte.

    Visst är det fint när de remonterar.

    Ha en fortsatt fin dag

    Gunilla

    SvaraRadera