torsdag 2 februari 2017

Om jag fick börja om från början

'La Noblesse'

'Président de Sèze'

'Adèle Prévost'

'Officinalis' längst fram

'Tuscany Superb' i förgrunden, äppelträdet är kapat, 2016.

OM jag fick börja om från början skulle jag ha valt enbart härdiga rosor som på bilderna ovan. Många rosor dog för mig i början. På den tiden fanns inte många svenska trädgårdsböcker om rosor, fick hålla tillgodo med Cedergrens katalog och Valdemar Petersens Gamle roser i nye haver. Och det var verkligen inte det sämsta. Men jag läste engelska rosböcker och var lättlurad, nöjde mig med att en ros angavs som härdig. Förträngde att det var engelska förhållanden som beskrevs. Vilka rosor dog, jo bland annat 'Amadis', 'American Pillar', 'Long John Silver', 'Charles Austin', 'Jeanne de Montfort', 'Magna Charta', 'Mme Alfred Carrière', 'Veilchenblau', 'Gloire de Dijon', 'Félicite et Perpétue', 'Alchymist'.

MEN vad jag absolut skulle göra annorlunda om jag fick börja om är att ordentligt dokumentera hur trädgården såg ut när vi flyttade in. Önskar att jag hade bilder på den vita grinden, röda staketet med röd vinbärshäck, båda äppelträden, rabatten med liljor, runda rabatten med en ros i mitten, grusgången, björken och lekstugan osv. 

Fler inlägg på samma tema finns i veckans Blommiga fredag!

Hejdå!

14 kommentarer:

  1. Jag skulle gjort samma som dig, fler härdiga rosor:) Alchymist och Mme Alfred Carriere har dött för mig också.
    Så ljuvliga bilder.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Inger!
    Har bara några enstaka rosor, men funderar på att skaffa fler. Skall tänka på det, att läsa på vilka man kan satsa på. Fina bilder på dina rosor.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Så fina rosor du visar. Det går ju aldrig att reparera heller. Tänk att några foton kan göra sån skillnad. Jag har ett diamagasin från när vi köpte förra huset. Där finns både hus, trädgård och renoveringen dokumenterade. Det känns bra att de finns där om andan fallar på...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Herlige sorter! Ja, man blir lurt av de store hagesenterkjedene, som mest selger lite herdige klase- og stilkroser. Heldigvis hadde jeg Norsk roseforenings sortsliste, med sorter utprøvd for våre forhold da jeg startet for alvor. De sarte har stort sett dødd, og gitt plass til herdige busker.

    Ja, det du nevner på slutten er noe man absolutt skulle ha gjort!

    God helg!

    SvaraRadera
  5. Noterar ivrigt dina härdiga rosor!
    Det blir inget inlägg från mig idag. Tar det väldigt lugnt just nu - svår ischias sedan en dryg vecka...
    Önskar dig en trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  6. Som jag sagt tidigare har jag din blogg som uppslagsbok när det gäller rosor och klematis. Jag är alldeles för dålig på att dokumentera min egen trädgård och nu påminner du mig om att jag måste ta bilder på allt, förändringar sker varje år och hur ska man kunna minnas. Nu är det så lätt med kamera och mobil, förr fick vi vänta på att korten skulle framkallas och kanske de inte var bra heller.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Man lär så länge man lever och allt går att ändra...rosor är inte det lättaste att odla dock!
    Önskar dig en skön helg nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Ibland går det inta att läsa sig till kunskap, man måste envist prova själv ;-) Trevlig helg! /Charlotte

    SvaraRadera
  9. Wow what a beautiful roses you are showing Inger. Makes me long for summertime. I tried a lot of modern roses in my little garden and I don't know why but they don't like te be in me garden.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvaraRadera
  10. Nydelige roser. Det fine med hagelivet er at man prøver og feiler underveis. Det er sånn det vakre skapes.
    Riktig god helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  11. Ja tänk va många misstag man kunde undvikit om man fick börja om. Fast utan misstagen skulle man gå miste om mycket kunskap också....åtminstone försöker jag intala mig själv det när jag irriterar mig över något som blivit fel.
    Jag hoppas att många rosodlare som söker kunskap hittar till din blogg för här finns det verkligen mycket bra tips och mycket att lära.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  12. Så många underbara rosbilder. Fördelen med rosor ä ju att de trots allt växter till sig ganska fort, jämfört med mycket annat, om man vill ändra eller byta ut. Det där med dokumentationen har jag också tänkt på. Det finns väldigt lite eller inga bilder från vår trädgård för 25 år sedan och den är verkligen helt annorlunda idag. Hade varit kull att ha.
    //Helene

    SvaraRadera
  13. Dokumentera skulle jag också göra mycekt bättre.
    Skulle också ha mer kamelia.
    Du har fina rosor!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera