fredag 21 april 2017

Månadsbilder april

 Tulpaner på gång

och här kommer snart massor av pärlhyacinter med mera.

Första primulan

Växthusrabatten med en krans av Saxifraga umbrosa, skuggbräcka.


Här blommar ännu krokus.

Inne är det trångt om saligheten.

 Hostorna har stått här i krukor hela vintern.

Och snart slår aurikeln ut.

Bilderna är från idag, en solig men mycket blåsig dag. Igår kväll var jag på en inspirerande föreläsning med Jonas Grund från Stolpens trädgård, anordnad av trädgårdsamatörerna. Jag ska välja ett träd till min stugtomt och funderar på näverhägg, Prunus maackii, eller klöverlönn, Acer triflorum. Vilken tror ni är mest lättodlad i zon 4-5?

Nu ska jag titta på fler månadsbilder i veckans Blommiga fredag!

Hejdå!


11 kommentarer:

  1. It must be great to see the garden coming in to bloom after a long winter. Well,I was happy.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvaraRadera
  2. Jag blir så imponerad av hur ordnat och prydligt och trevligt det ser ut hos dig. Ibland får man (jag) verkligen en ögonöppnare av att se andras trädgårdsbilder, speciellt så här års när inte grönskan döljer eventuella skavanker.
    Kanten av saxifraga som matchar det vackra växthuset är en sådan där detalj som jag fullkomligt smälter inför.
    Önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
  3. Underbara vårbilder och skönt att krokusen blommar hos er också nu. Jonas är en inspirerande person och jag hoppas komma tillbaka till plantskolan så småningom. Blir väldigt inspirerad av bilderna från växthuset :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Härliga vårbilder och så många fina krukor i växthuset. Enhetligt och lugnt. Träden har jag ingen uppfattning om, mycket beror förstås på mikroklimatet.
    Trevlig helg och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Deilig med vårlige bed :) Søt Primula!
    God helg

    SvaraRadera
  6. Ja, nu kommer den ena vårblomman efter den andra och skulle det råka komma lite värme går det med en rasande fart. Ditt växthus är underbart med alla plantor, växter och detaljer.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Hej Inger!
    Så fint i dina rabatter med alla vackra krokus. Mina tyckte illa om kölden och ser lite tilltufsade ut. Snyggt med alla lerkrukor.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  8. Vilket växthus du har - alldeles underbart!
    Va roligt att få lyssna på Jonas Grund, en mycket duktig och kompetent man. Jag brukar stanna till vid hans plantskola på hemvägen från mina Norgebesök och jag har köpt många fina plantor och buskar där.
    Jag är nog inte rätt person att råda om träd i din zon, men båda alternativen är ju riktigt snygga så jag förstår att det inte är lätt. Får du kanske plats med båda två? :-)
    Trevlig helg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  9. Så många färgstarka krokus som blommar hos dig! Och ett så förtjusande växthus du har 😊
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Fint att titta in i den trädgård, våren kommer om än med små, små steg. Bilden på krokusarna är en riktig höjdare!

    Hoppas ni sluppit snön, här har det fallit snöblask det senaste dygnet.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  11. Massor av vårblommor har du men det jag fäster mig vid är ditt växthus - sååå fint, både utanpå och inuti!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera