fredag 28 april 2017

Arbetsinsatser

Juni 2007, 'Prairie Dawn'

Juni 2010, syrener är mitt liv

Idag, en särdeles grå dag

Häromveckan fick jag förfrågan om jag hade någon bild på 'Prairie Dawn' till Rosenbladet, Svenska Rosensällskapets medlemstidning, och jag började leta i mitt bildarkiv. Jo, 'Prairie Dawn' var min favoritros under många år, fanns här när vi flyttade hit, planterad på 1970-talet. Det var så trevligt att se den från gatan när den blommade. Något tidigare börjar syrenerna blomma och jag fick mig ett gott skratt när jag såg bild nr 2, som jag hittade i mitt sökande. Kommer ihåg att det kändes som att bo i en blombukett och på hösten när bladen fallit kom huset fram igen. Haha så tokigt. Men sen kom nya tider och ett växthus 2011, bort med rosor och en del av syrenerna. Blev det bättre, inte från gatan kanske men växthuset gillar jag och det var enda placeringsmöjligheten som fanns. Till höger om porten finns en hög ros, 'Cloris', som hänger över planket och lättar upp.

Arbetsinsatserna har varit många i min trädgård och de flesta har jag själv utfört. Och flera väntar, tack och lov tar det inte slut. Och arbetet är fyllt av glädje, även om vissa uppgifter är lite tråkiga men nödvändiga, t ex trimning som jag aldrig kommer att tycka om.

Nu ska jag kika på vad ni jobbar/jobbat med, veckans tema i Blommig fredag är just Arbetsinsats.

Önskar er en skön Valborg och 1 maj!
Hejdå!

14 kommentarer:

  1. Vilka totalt olika upplevelser av precis samma plats! Rosorna och syren är helt överväldigande, så nog tycker jag att det var synd att växthuset hamnade där. Men så vet jag ju inte hur det ser ut inne hos dig - det är ju trots allt det viktigaste!
    Önskar dig en skön valborgshelg.

    SvaraRadera
  2. Hej Inger!
    Vilken skillnad, hoppas du har kvar en bit av syrenen, den är helt fantastisk.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Synd på den fina rosen men jag förstår dig, växthuset är ju något alldeles extra!
    Önskar dig en trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  4. Intressant att se hur en trädgård kan förändras under tid. Det slår mig annars att det är de mindre trädgårdsintresserades tomter som ser likadana ut, år efter år, om det inte bytt ägare förstås. Då syns det direkt. Kanske tror folk att det bytt ägare hos dig, för skillnaden är markant sett från gatan under lågsäsong. Själv är jag lite förtjust i rosor längs ett staket, men det är säkert extra fint på insidan nu.
    Trevlig helg/ Luna

    SvaraRadera
  5. Oj, vilken förändring. Så vacker din 'Prairie Dawn' var. Jag kan erkänna att jag skulle haft svårt att ta bort den. Och syrenen är ju helt magisk. Men ibland måste man ta sådana beslut Och samtidigt så är det ju faktiskt vyn inne hos er som är den viktiga. Och att ha ett växthus är ju guld värt.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  6. Väldigt vackert med ros och syrener men förstår din prioritering till fullo. Ett växthus ger verkligen en helt ny dimension till trädgården.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Synd med rosen, men du har nok mer glede av et drivhus :-)
    Noe av det fine med hage, er at man aldri blir ferdig, og at man stadig har nye planer og prosjekt på gang!
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvaraRadera
  8. Vackert med rosen och syrenerna men du har ju istället ett alldeles fantastiskt växthus! I trädgården tar aldrig arbetet slut och det är väl därför vi har trädgård, för både kropp och själ.
    Ha nu en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. What a fantastic vieuw (and scent) the rose and seringa must have bring you. But to have a greenhouse is also a great thing. Especially with the cold spring a greenhouse is a thing I would like to have.
    Have a wonderful evening Inger.
    Rosehugs Marijke

    SvaraRadera
  10. Så vackert. Förändringar blir det hela tiden. Både önskade och oönskade. Precis som i livet i allmänhet.
    Önskar dig en skön helg :)

    SvaraRadera
  11. Bra illustration av hur våra trädgårdar förändras och utvecklas allt eftersom nya behov och idéer kommer. Tänker som du att även om den del saker är tunga så känns de nästan alltid roliga. Trimning och gräsklippning... ..njae :)

    Ha en härlig valborgshelg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  12. Oj, vilken skillnad, mäktigt med syrenen och rosen men i trädgården måste man ibland välja även om valet kan sitta långt inne. Oftast blir det bra när det väl är genomfört.

    Trevlig Valborg!

    SvaraRadera
  13. Så är det, ibland måste något offras och jag skulle också valt växthuset. Vilket lyft det blir med ett stort växthus!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  14. Syrenerna blommar för fullt nu här i Wales! Så hoppet finns!

    SvaraRadera