torsdag 4 maj 2017

English style

Entrén till Moleshill House

 Penny Snell och vår reseledare

Frodigt och grönt

 'City of York'

'City of York' på pergolan

Så vanligt i England med buskar i gult och rött i sommartid.


Den här rundeln, gravel garden, hade ju växt till sig ordentligt sedan vi var där.

Romantiskt, javisst.

Moleshill House beskrivs som en  romantisk trädgård och den förtjusande ägarinnan är Penny Snell. I första programmet av SVT:s Trädgårdstider besöktes Moleshill House, och i augusti kommer Penny Snell till Malmö för att se om TV trädgården platsar i The Yellow Book, NGS:s förteckning över visningsträdgårdar i UK. Ja vad ska man tro om detta. Kanske kan det inspirera till att svenska trädgårdar öppnar för välgörenhet? 2011 hade jag nöjet att tillsammans med Hallborosen besöka Moleshill House, alla bilder är från hennes trädgård. The Yellow Book är verkligen en guldgruva och mer än gärna skulle jag utifrån den planera en ny resa.

English style? Har jag någon sådan i min trädgård. Cottage gardens är de trädgårdar som jag känner mig hemma i, överhuvudtaget har jag de engelska trädgårdarna närmast mitt hjärta. Och inspiration har jag fått mycket av tack vare NGS. English style? är veckans tema i Blommig fredag!

Hejdå!

16 kommentarer:

  1. Thank you for sharing your great blogpost. Must be lovely to visit this garden.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvaraRadera
  2. Inspirerande bilder och som du skriver det hade hänt en del med grusgården. Känner som du att jag attraheras mest av engelska trädgårdar. Där finns alla inriktningar. Har inte riktigt fallit för de franska och italienska renässansträdgårdarna med sina klippta partier.

    Jag gillar trädgårdsprogrammet så deras resa blir kul att följa.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Så passande bilder du visar idag, både vad gäller Penny Snell och uppföljningen till Trädgårdstider i augusti. Det är nog inte många som inte gillar engelska trädgårdar, så här finns mycket inspiration att invänta.
    Trevlig Helg
    Luna

    SvaraRadera
  4. Penny Snell var med nyligen i Monty Dons trädgårdsprogram och visade runt i sin vackra trädgård.Gillar hans program Gardernes World.Har tittat på det i flera år. Så bra.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Hej Inger!
    Tack för turen till en fin trädgård, skall bli kul att se vad hon tycker, när hon kommer på besök till Trädgårdstider. Det gick ett program för många år sedan, där man följde olika trädgårdar som ville komma med i The Yellow Book, ett alldeles underbart program.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  6. Ein geheimnisvoller und schöner Garten.
    Besonders gut gefällt mir das letzte Foto mit der Bank.
    Liebe Grüße, Karin

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte vad det är med engelska trädgårdar ... men de är de vackraste jag vet! Hade inte möjlighet att se Trädgårdstider men det kommer ju fler.
    Ha en härlig vårhelg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Vilken trädgård! Låter som en drömresa tycker jag.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  9. Jo visst är det english touch på din trädgård och ditt växthus! Och bilderna du visar idag är sinnebilder av engelsk trädgård. Minns första gången jag klev in i en sådan trädgård som omgav ett gammalt tegelhus - knockad! Vår son som bodde hos familjen där på sin första språkresa var inte ett dugg impad men nu är han trädgårdsfantast på Gotland - i ett kalkstenshus. Så kan det gå.
    Söker förgäves efter din mailadress på din blogg och i mitt mailarkiv, vill gärna fråga dig om nätinköp av rosor.
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  10. Anglofilen i mig njuter fullt ut av dina bilder - åh, jag vill tillbaka till England direkt! Gillar att Trädgårdstider besöker England i nya serien, så att det inte enbart är skånsk mylla. Tänk att du varit där, hos henne, i den trädgården ...

    SvaraRadera
  11. De bilder du visar är engelsk trädgård för mig, det måste ha varit en upplevelse för en rosälskare att få se denna magnifika trädgård. Jag kan ingenting om rosor och engelsk trädgårdsstil skulle inte passa särskilt väl här i skogen. Men det är väl de oändliga möjligheter vi har med våra trädgårdar, oftast blandade stilar, som gör denna hobby så spännande. Lägger vi till att vi handskas med levande material som också har en egen vilja så blir våra trädgårdar spännande utmaningar.

    SvaraRadera
  12. Så fantastiskt att få besöka denna trädgård.
    Jag blir så imponerad av hur frodigt allt är.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  13. En riktig engelsh hage der, ja!

    SvaraRadera
  14. Älskar trädgårdarna i Storbritannien. Så kul att du fick träffa Penny Snell och se hennes trädgård. Nästan som att träffa drottningen eller iallafall drottningens kusin.
    //Helene

    SvaraRadera
  15. Här i UK tar man alltid betalt för att visa sina trädgårdar och allt går till välgörenhet. Tycker det är jättebra. Kanske kan Sverige också börja bli lite generösare till välgörenhet!!!
    Förstår inte motviljan till detta. Har man inte råd att betala,kan man alltid gå in gratis,men har man några kronor över, varför inte ge det till välgörenhet???

    SvaraRadera