fredag 26 maj 2017

Oväntat

Min enda rododendron planterad 2013 blommar för första gång, oväntat, ja faktiskt lite. Jag köpte den på Lost Gardens of Heligan, och den finns bara där. Trodde blommorna skulle ha mera färg.

Myror tycks gilla blommorna, men jag gillar inte myrorna. Kan jag göra något åt det?

Jag var ju så glad åt vår igelkott men igår morse var det ett fasligt liv i trädgården och inte bara en utan fyra(!) igelkottar gruffade med varann och rumsterade om. Såg ut som en familj, de var olika storlekar på kottarna.

Oväntat med fyra kottar, två stycken har vi haft tidigare. Se hur de har förstört i rabatterna, parasollblad, tulpaner, primulor med mera ligger platta. Vilka rackare.

Igår var jag på dagstur med STA till Stockholm. En av höjdpunkterna för mig som pelargonnörd var ett besök hos Sune Trygg i Tungelsta där jag köpte 12 pelargoner. Oväntat, nä knappast, jag hade planerat att köpa ett gäng nya.

För övrigt är det inte så mycket oväntat som händer, dagarna går och jag försöker njuta av den fina årstiden och de ljusa kvällarna och nätterna.



Högre än så här borde myskmadran inte bli.


Trädpionen växer bra, kommer mycket nytt underifrån.


Mina primulor är som karameller.

Veckans tema i Blommig fredag är Oväntat, titta HÄR!

Hejdå!

9 kommentarer:

  1. Så kul med alla nya pelargoner. Visste inte att igelkottarna hade familjefester på detta vis. Har aldrig sett någon i min trädgård.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Fint, trots myror och igelkottar.
    Har du provat kanel mot myrorna, rätt miljövänligt i alla fall. Värt ett försök?

    SvaraRadera
  3. Men vilka marodörer de är, igelkottarna!
    Va kul med trädgårdsresa, alltid trevligt att umgås med andra "nördar" och prata och uppleva trädgårdar en hel dag!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Igelkottar har jag inte sett på länge, skulle gärna ha dem i trädgården, om de uppför sig, förstås. Din trädgård är vacker.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Vilken spännande låda - eller ja innehållet :) Nä vissa saker är mer väntade än oväntade men roliga ändå. Hade ingen aning om att igelkottarna kunde förstöra så mycket... Men de är lik förbaskat söta.
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Jaa, njut av denna den vackraste tiden, snart är detta förbi! Så tråkigt att igelkottarna förstört så, jag har inte sett igelkottar här på flera år, saknar dem mycket. Så många nya pelargoner, kul! Jag är nog en liten pelargonnörd, köper 5-6 nya sorter varje år och jag klarar att övervintra de flesta, det är roligt.
    Ha det riktigt fint med dina växter!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Otrolgt vad dina primulor trivs och grattis till rhododendronblomningen! I mina ögon är det en perfekt soft färg.
    Det är kul med djur i trädgården och särskilt kottar, men de tar inte precis nån hänsyn. Trivs de så märks det, samma med hönsen. Ett år hade vi en familj som bodde i hallen till hönshuset. Det var väl som att ha kylskåpet i sovrummet. En del ägg försvann. Säkert äter de snigelägg och annat också.
    Härliga bilder!
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Du behöver inte bekymra dig för myrorna på din blommande Rhododendron. Det finns alltid myror på pionknoppar också men de gör ingen skada där heller. Växterna utsöndrar något som myrorna gillar. Värre är det om de börjar bygga bo under rötterna.

    Kul med igelkottar i trädgården men inte lika kul om de trampar ner växterna.

    SvaraRadera
  9. Där ser man på! våren kom till Sverige också efter mycket längtan.
    Ser fint ut hos dej och kul med så många igelkottar.
    Ha det bra!

    SvaraRadera