lördag 26 augusti 2017

Klematis och lite till


En härlig färgskala nu. Klematisen längst fram är 'Voluceau'.











































































































































'Vostok', har aldrig blommat tidigare kanske pga att jag flyttat den två gånger, hade inte sett att den kommit upp men plötsligt fanns den där.

'Aromatica', en riktig sötnos.

'Chatsworth' har jag också väntat på att få se för första gång, blomman lite ankommen.

Tre klematis, 'Victoria', 'Uno Kivistik' och 'Aljonushka', den sista har säkert blommat en månad.

Sent om sider har floribundarosen 'Dronning Margrethe' slagit ut, ja alldeles för sent.

Undrar vem som planterade tigerliljan, någon som styrde och ställde i trädgården före mig.

Vid stugan lyser ringblommorna upp, min barndoms blommor.

Blommorna på 'Mme Julia Correvon' blev mycket mindre vid stugan än i min stadsträdgård, sämre jord har den här. Men man får vara glad åt det lilla.

Sensommar eller höst. Höst känns det som. Vad ska jag hinna med innan frosten kommer. Ja en hel del men jag har jobbat rätt bra senaste veckan.

Hejdå!

11 kommentarer:

  1. Good morning Inger,
    Lovely to see what is growing in your garden. Your Clematisses have wonderful colors.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvaraRadera
  2. Du verkar ha god hand med Clematis, de har klarat sig gott trots torkan. Jag har nog gett upp om dessa vackra klättrare, bara några enstaka som fungerar hos mig.

    SvaraRadera
  3. Hej Inger!
    Vilken blomprakt dina klematis bjuder på. Har också tigerlilja som någon annan sått, men vi var först här så jag kan inte skylla på någon tidigare boende. Börjar faktiskt tycka att den är riktigt fin.
    Ha det fint / Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Den som väntar på nåt gott väntar kan vänta länge heter det väl. Så roligt det är nä de bara dyker upp och gör en så glad.Så söt den är "Aromatica" den skulle nog passa här.
    Hösten är härlig trotts allt rusk som kommer. Men vi är ju vana.
    Ha det gott på söndagen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara clematis och så frodigt. Aromatica har jag också men den växer så långsamt. Önskar den kunde blir lite yppigare för den är fantastisk.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Vakre clematis som blomstrer hos deg nå. Deilig med alt som blomstrer på denne tiden. Har ingen Tigerlilje selv, men nyter naboens hver dag nå, syntes den er flott.
    Nyt sensommerdagene:-)
    Eirin

    SvaraRadera
  7. Underbara klematis! Var i en handelsträdgård i veckan för att köpa några klematis men det fanns bara skräpet kvar (till ordinarie pris!) så jag köpte inte.
    Ringblommor vill man gärna ha och tigerliljan är för mig ett barndomsminne.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Klematis är underbara! Men... Jag fattar inte, blir inte klok på varför de blommar vackert och stort på ett ställe och blir bara en liten stängel på ett annat??
    Knepiga växter :)

    SvaraRadera
  9. Höst vill jag inte tänka på när jag ser all blomning. Dessa underbara klematis och ringblomma är ett måste.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Riktiga snyggingar allesammans!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera