söndag 13 augusti 2017

Sommaren kom till slut

'Valdemar' och till vänster 'John Davis'

'La Noblesse', om jag måste välja bara en ros så blev det den här.

'La Noblesse', hängig och slängig efter regnet men lika vacker.

'Wild Edric'

'Ghislaine de Féligonde'

Nu kommer alla klematis, 'Prince Charles' och den mörkare är 'Sputnik'.

'Warszawska Nike'

P. crispum, citronpelargon

Dagliljornas tid. Den röda liljan vet jag inte namnet på.

Min svärmor dog för 10 månader sedan, men clivian som jag fick av henne lever och lyser upp bland skottkärra och bråte.

Äntligen några dagars högsommarvärme men det gick snabbt över. Ikväll kyligt och höst i luften. Jag har röjt lite i trädgården, slutar aldrig bli förvånad över växtkraften. Och mera regn har vi fått, härligt.

Hejdå! 

12 kommentarer:

  1. Hej Inger!
    Oh, dina rosor är så fina. Ghislaine de Feligonde, är helt fantastisk. Googlade på den, kan tydligen skifta i färg, så läcker. Ljuvliga klematis.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
  2. Dina växter ser ut att trivas fint. Härligt att ha så mycket som du har på din yta. Den där rosen får jag spana efter, när de jag har i planteringskön fått bli nedgrävda.
    Nu är det skönt att kunna ta vara på vardagarna och få påta med det som finns. Växthuset står klart, och är väldigt olikt ditt.
    Anette

    SvaraRadera
  3. I år är min trädgård också glad efter regn i lagom doser. En helt perfekt odlingssommar.
    Så många vackra bilder du visar. Alltså färgen på 'Ghislaine de Féligonde' Mmmmmmmm... och söta citronpelargonen.
    Visst är det både märkligt och fint att minnen av de kära lever kvar i växterna. Jag har en funkia efter min svärmor.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Waldemar verkar vara en underbar ros liksom La Noblesse. Jag är svag för rosa :) Skönt med både värme och regn. Fast efter torkan jag haft hos mig var jag mest nöjd med regnet av nån anledning... Clivian kan nog liva upp vilken miljö som helst med sin fina blomning.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Dina rosor är fantastiska och ser ut att må gott! 'Ghislaine de Féligonde' ska jag försöka få tag i nu i höst, har längtat efter den. Min trädgård är i år en bedrövelse, torka och storm är inte bra och t o m rosorna har tappat stinget. Har beslutat att lägga igen mina rabatter och endast ha rosor, klematis, olika buskar och fruktträd. Eftersom det ständigt blåser torkar jorden ut snabbt och rabatterna blir tråkiga.
    Ha en härlig augusti!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Fina bilder på väldigt snygga rosor (och annat). Ghislaine de Feligonde är min favoritros. Tålig, blomvillig och frisk. Växtkraften är det inget fel på här på Västkusten heller. Vi har fått lagom med nederbörd.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. DU har då en massa blomprakt hos dig så härligt att se, Rosor har då tydligen älskat denna konstiga sommar.
    Här är inte så torrt just nu men det behövs mer vatten om allt ska må bra.Jag längtar efter de där fina goa sommarkvällarna de har bara varit 3 kvällar vi kunnat sitta ute än. Hoppet står till brittsommarn hoppas det blir gott då.
    Ha nu en fin och bra vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Åh, vilken härlig rosprakt! Mina rosor är nästan överblommade nu.
    'La Noblesse' får jag hålla ögonen öppna för. Kombinationen med Riddarsporre hos dig är ljuvlig:)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Visst är det ett rosår i år? Här blommar de som aldrig förr.
    Om du säger att La Noblesse är nummer ett så måste jag bara skaffa den! Men det verkar inte vara särskilt många plantskolor som säljer den.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilken fin trädgård du har, rena ögongodiset! Njut av all skönhet!

    SvaraRadera
  11. Så härligt det ser ut! Och så roligt att få kontakt med dig igen Inger!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Tålig, blomvillig och frisk. Växtkraften är det inget fel på här på Västkusten heller. Vi har fått lagom med nederbörd.


    แคมฟรอก

    SvaraRadera