måndag 11 september 2017

Snart ska de in

Många fler än pelargonerna i växthuset har jag att ta hand om inför höst och vinter.

 Ett kärt besvär för mig pelargonnörd som jag är. På stolen står Norrland som tar mycket plats.

Längsta blomskaft jag sett på en pelargon har min enda Zonartic, Unicorn Hot Pepper,

och lite speciell blomfärg.

Jay's Golden Bird´s Egg

Peppermint Star

Häromdagen fick jag fyra nya, P gibbosum två ex, en Arbrå och en Crystal Palace. Vilken härlig dag.
Tusen tack B-M! 

Hejdå!


9 kommentarer:

  1. Hej Inger!
    Så många du har, i olika färg och form. Unicorn Hot Pepper, den färgen var speciell.
    Riktigt fina är de.
    Ha det bra /Kram Marika

    SvaraRadera
  2. Pelargonia er en litt tidkrevende interesse:-) Men har en først startet, er det vanskelig å stoppe.
    Unicorn Hot Pepper er flott !
    Her har jeg begynt å sett de pelargoniaene som står ute, under tak, så de får tørket litt opp før de skal inn. Har gitt bort en del stiklinger, slik at muligheten for at andre kanskje kan gi meg en stikling til våren, dersom mine ikke overlever:-)
    Her regner det i bøtter og spann.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  3. Så härligt i ditt växthus! Och så underbara pelargoner! Jag har bara några få jämfört med dina, men jag är också en samlare och vackra blommor och jag brukar faktiskt klara dem riktigt bra under vintern.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Är så imponerad över alla som har det så välstädat och fint runt pelargonerna. Ditt växthus är som en dröm med alla krukor på hyllorna och inte ett fällt blomblad nånstans. Mina tycks alltid skräpa, trots daglig ansning. Får kanske vara lite tuffare med blomrensningen.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Så läckert med alla krukor (men det blir ju också en hel del att ta hand om). Peppermint star har väldigt vacker färg och form.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Mmm.. det är ett besvär, kärt besvär :) Jag älskade färgen hos 'Unicorn Hot Pepper'... I sommar har jag haft en samling doftpelargoner men jag brukar inte lyckas med förvaringen. Det vill gärna bli de där svarta stammarna och sen dör de. Vad gör jag för fel?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Så vackert du har i växthuset med pelargonerna! Ser ut som en dröm!

    SvaraRadera
  8. Oj, oj så mycket krukor du har men fint är det, överflödet!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Jag förstår att det är lätt att bli pelargonnörd! Finns det någon krukväxt som har fler varianter? Väldigt blomvilliga och lätta att föröka är de också. Tur att jag har ont om vinterplats till pelargoner, annars...
    Just nu har jag inte tid till ens det nödvändigaste av alla höstsysslor (skörda, sätta vitlök, blomsterlökar, knölar, flytta och dela vissa växter mm) eftersom valpen tar ALL tid. Kärt besvär dock.
    Kram/Laila

    SvaraRadera