onsdag 11 oktober 2017

'Brunette' blommar

 Förra veckan slog mitt silverax 'Brunette' ut sina knoppar, härligt med blomdoft i oktober.

Höstfärgerna blir alltmer intensiva och jag gillar dem.

'Odyssey' är nu grå-rosa, väldigt läcker.

Mitt favoritgräs Hakonechloa macra 'Aureola'.

Fortsätter att blomma gör 'Uno Kivistik', som fått namn efter sin estniske förädlare.

En liten solglimt idag piggade upp. Så vackert i naturen nu med alla lövträd i orange-gult-rött i kontrast till barrträden. Mina planteringar skjuts upp pga regnet men nu hoppas jag på helgen och början av nästa vecka.

Hejdå!

12 kommentarer:

  1. Inte fel med blomning i oktober, och Brunette har en underbar doft. Och hur söt är inte Odyssey? En riktigt ögonfransros.
    Hoppas du får uppehåll i helgen, här vräker regns ner denna morgon
    Ha en fin dag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Underbart att den hann blomma hos dig också :) Har också flera clematisar som blommar väldigt mycket och vackert fortfarande. Ingen sol i sikte men förhoppningsvis i morron..

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Här blommar den också sedan några veckor, inte varje höst den brukar hinna med blomning. Nog är det höst alltid, löven täcker det mesta här just nu, skall bli skönt när frosten kommer och man så småningom får stänga "butiken" för i år.

    SvaraRadera
  4. Så fint med både ros och klematis, som blommar nu. Min Brunette har inga blommor i år, men får hoppas på nästa.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  5. Visst har den svenska hösten sin tjusning!
    Hoppas du får bra väder snart!

    SvaraRadera
  6. Jo då det är allt mycket fina färger här med mellan regnskurarna man törs nästan inte gå ut. Idag var det ok Han med att måla lite så man blir klar nån gång. Vd tror du det är för ros jag har då???
    Ha det gott och njut de fina dagar som bjuds.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Silveraxet är så fint, jag har bestämt att inte köpa fler perenner men måste nog ha silverax. Har inte så många höstblommande växter och ändå är hösten min alla bästa tid, jag njuter verkligen - trots att det idag stormar.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Har samma favoritgräs som du. Det är jättefint och silveraxet är ju strålande på din fina bild. Skäms för att säga det men jag tog bort mitt silverax för några år sedan till förmån för en växt som blommade tidigare. Nästan så jag ångrar det nu.
    //Helene

    SvaraRadera
  9. Silveraxet är så fint.Jag har den vanliga sorten som blommar mitt i sommaren.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  10. Vacker blomning! Det finns mycket att njuta av på hösten också.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Fina bilder! Du har mycket kvar att fotografera och jag gillar blandningen i höstmiljön.

    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera
  12. 'Odyssey' fastnar jag för förståss! Måste kolla upp den och spana efter den vid nästa plantskolebesök!
    Härlig höst i år!
    Kram

    SvaraRadera