torsdag 19 oktober 2017

Trädgården just nu

Växthuset är ganska tomt nu, de sista pelargonerna fick flytta in igår. Rabatten framför har jag befriat
från 'Rozanne' som brett ut sig med råge. Planterade den i kruka som jag ska placera på ett brunnslock vid stugan för att dölja den fula brunnen. Borde lyckas.

Syrenhortensian har blivit så hög att den hamnat ovanför mitt synfält, men ibland lyfter jag blicken.

Väggen tillhör grannen och klätterhortensian är min, vacker alla årstider.

Har rensat en del här fastän det inte syns, klippt och tagit bort. Kändes inte helt fel. Göra om får bli en annan gång... ?

Ja så här såg det ut hos mig igår. Säsongen går mot sitt slut och jag har hunnit med det mesta som jag tänkt göra i trädgården.

Jättekul att Blommig fredag har börjat igen och fler höstträdgårdar hittar du HÄR!

Hejdå!




11 kommentarer:

  1. Hei Inger. Det er deilig å få rensket opp litt før vinteren, godt å få pelargonier inn.
    Høsten har sin sjarm med alle sine nydelige farger og hagelivet er på hell.
    Hyggelig å titte innom din blogg Inger.
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  2. Det ser inte så kul ut nu i min trädgård du har betydligt prydligare.Tycker också det är trevligt med nytt ämne att skriva om varje vecka.Mina pelargoner står i källaren .
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Hej Inger!
    Skönt att få rensat, och undanplockat. Det är en hel del som skall in innan snön kommer. Dahliorna har kommit upp, nu återstår att bädda in rabatterna i ett lager av löv.
    Ha en trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Så skönt att känna att man hunnit med det mesta. Har själv lite hatkärlek till 'Rozanne´. den är fin men kan verkligen ta för sig. Kruka kan bli jättebra.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Ditt växthus är så charmigt och ligger så fint inbäddat där hos dig. En syrenhortensia har jag planterat i höst, hoppas att den blir lika stor och fin som din. Min står längst ner i trädgården så från huset borde jag se den mer uppifrån - om den nu tycker att den ska bli så där hög. Nåja, den ska klara vintern först.

    Klätterhortensian trivs tydligen också hos dig, ska visa ditt foto för min så kanske den förstår att den ska sätta fart.

    Ha nu en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  6. Väldigt snyggt med en hel vägg av klätterhortensia. Pelargonerna togs in för ett par veckor sedan och det var nog tur det för annars hade det varit försent. Enstaka frostnätter. Ordentligt kallt inatt.
    Bra när du har användning på annat håll för växterna;)
    Ska strax gå ut till mitt växthus, som är så totalt annorlunda mot ditt.
    trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Det är så vackert nu med alla höstfärger och dofter, jag tycker så mycket om denna tiden. Har bestämt att skaffa en klätterhortensia men det har inte hunnits med, men jag har en syrenhortensia som har vuxit till en vacker form och barnbarnen leker att de har en grotta under trädet. Tänk att du nästan är klar med höstarbetet! Jag har plockat upp dahliaknölarna men det är nog det enda. Brukar hålla på i trädgården hela vintern om det inte är mycket snö.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Ditt växthus är som en dröm...ja mina pelargoner måste in snart! Denna höst har jag inte hunnit med allt...men växthuset fick sig en städning idag, skönt! Mysigt att dona där och höra regnet smattra på rutorna.
    Fredag igen, härligt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  9. Fortfarande ganska grönt hos dig. Härligt att ha hunnit med det man tänkt sig. Där kan jag inte säga att jag är. Har inte ens börjat pilla ner lökarna.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Veldig typisk nå! Ja, den godeste Rozanne kan nesten bli litt invasiv (men god som gull).
    God helg!

    SvaraRadera